Home

14 Vrijdag 9-8-2019  Beatenberg - Genève G  Ibis Styles Genève Carouge
15 Zaterdag 10-8-2019  Genève H  Ibis Styles Genève Carouge
16 Zondag 11-8-2019   Genève - Wiesbaden H-I  Hotel Wiesbaden
17 Maandag 12-8-2019  Wiesbaden - Drachten J  Naar huis rijden !!

28 Juli 2019

Dag : Zondag
Aantal km : 519,7 km
Weer : Vertrokken met 25 graden, onderweg 16 graden, aankomst 20 graden

Accommodatie : Cottage Logis Hotel - restaurant

Vandaag begint onze reis. We gaan met eigen auto op stap, dat gaat vast wel lukken. De auto is vol geladen met koffers en rugzakken. We gingen om 09:00 uur weg. Het was zonnig weer. Hepke begint met rijden. En dan na ongeveer 2 uur rijden neemt Sibbele het over. De reis ging voorspoedig, het is zondag en dus is het lekker rustig op de weg. Na ongeveer 2 uur rijden hebben we een pauze gehad. Het was rond 11:00 uur. Dit was een tankstation langs de weg. Volgens Polarsteps heet dit tankstation (Shell) Haps. Hier hebben we koffie gedronken. Er waren ook veel toeristen met caravans. Richting Frankrijk ?....

Hier hebben we 20 minuten pauze gehad. Koffie en broodjes. Het was inmiddels al wat bewolkt. Daarna ging Sibbele verder voor het vervolg. We waren nog maar net een minuut verder maar daar begon het al te regenen, Onze 1ste bestemming is Parc Hosingen, dit is in Luxemburg. Tijdens onze vervolg richting België werd het telkens slechter. Veel regen onderweg en soms weinig zicht, dus rustig aan. Van België hebben we niet veel gezien. Hoe meer we dichter bij Luxemburg kwamen verbeterde het weer. Uiteindelijk waren we om 14:00 uur bij Parc Hosingen op de weg Um Knupp straat, waar de radiomast staat. Hier aangekomen was het redelijk opgeklaard. Er was wel hoge bewolking maar de punt was te zien van de mast. Hier hebben we uitgebreid gegeten, foto’s gemaakt en van het uitzicht genoten. We zaten hier op 521 meter ten opzichte van NAP, de  zee spiegel. Het was wel fris ! Het was 16 graden. Wel iets anders dan 38 graden vorige week in Drachten. We gingen hier om 15:00 uur weer weg.

Drachten, negen uur in de ochtend Tankstation (Shell) Haps

We gaan door België...

We zijn de grens over van België en zijn nu in Luxemburg....

We gaan de reis vervolgen, onderweg nog even langs de Lidl ! Nog even wat boodschappen inslaan. Maar helaas de winkel was al dicht. Het blijkt dat ze zondags open zijn van 09:00 uur tot 13:00 uur. Hier waren we rond 15:45 uur. Geen boodschappen dus!

Daarna gingen we maar richting het hotel. Onderweg kwamen we nog een benzine pomp tegen, hier waren we rond 16:00 uur. Maar dit bleek een groot complex te zijn, een soort van laatste tankstation voor Frankrijk. Veel auto’s en lange rijen voor de pomp en later betalen bij een poortje. Tevens zat er een groot restaurant bij. Hier  konden we wel boodschappen doen en hebben ook een ijsje gehad. We gingen om 16:30 uur weg richting het hotel in Dudelange. Maar voordat we naar het hotel gaan, gingen we eerst nog naar een mast die dicht bij het hotel stond. Dit was op de Ginsterberg, slechts op 1 km van ons hotel.

Het was een dood lopende weg en we moesten een stukje lopen. We waren hier om 16:40 uur. Even een stukje lopen is na een lange zit ook wel goed.  Maar toen we bijna op het eind waren zag Hepke dat er ook auto’s stonden. Er was blijkbaar nog een weg. Maar dat geeft niets, we hebben lekker gelopen. Uiteindelijk kwamen we bij de mast aan. Terwijl we dit ook met de auto hadden kunnen doen ! We hebben hier wat foto’s gemaakt en rondgelopen. Daarna gingen we weer op de terugweg naar de auto toe. Hier kwamen we rond 17:50 uur weer aan. Vanaf hier was het ongeveer 10 minuten naar het hotel toe.

Parc Hosingen

Onderweg naar Dudelange, de eerste overnachting in Cottage Logis Hotel

Cottage Logis Hotel

Cottage Logis Hotel, parkeerplaats.

Om 18:00 uur kamen we aan bij Cottage Logis Hotel. Het was lekker rustig op de weg hier naar toe. Even inchecken en de kamer even bekeken. Het was wel een kleine kamer maar net groot genoeg voor 2 personen. Daarna de koffers ophalen en uitpakken in de kamer. Daar hebben we de ouders even gebeld en gezegd dat alles goed was. Daarna gingen we om 18:50 uur weer op pad. We gaan wat eten opzoeken. We hebben wel zin in wat. In de stad was ook een braderie, maar die was net afgelopen. Toen zijn we naar een pizzeria gegaan en hebben daar een Pizza Calzone met drinken gehad. Hier waren we wel aan toe. Daarna nog even wat rondlopen en weer terug naar hotel. Hier hebben we het verhaal even gemaakt en even douchen en bijkletsen. Morgen gaan we hier weer weg, naar Bettingen in Zwitserland.

Centrum Dudelange..

Reisverslag maken...

29 Juli 2019

Dag : Maandag
Aantal km : 429,7 km
Weer : 26 graden en zonnig

Accommodatie : Chez Jean et Daisy

Vandaag gaan we al weer weg hier. Onze volgende stop is in Zwitserland. Maar eerst even ontbijten in het hotel. We hebben wel aardig geslapen. Het was wel wat warm in de kamer. We hadden geen airco. Vanmorgen om 07:30 uur opgestaan en rond 08:00 uur gingen we naar het ontbijt toe. Het was er niet druk. We hadden veel keus uit het ontbijt. We hebben goed ontbeten. Daarna gingen we weer naar de kamer toe en even wat opruimen. Zoveel hebben we ook niet gebruikt. Daarna gingen we nog even naar de supermarkt toe. Deze was vlakbij het hotel. We hebben wat water gekocht en wat fruit. Daarna weer naar de kamer toe en de laatste dingen ingepakt en we konden weer op pad. De koffers alvast even in de auto gelegd en daarna nog even afrekenen. Toen ging onze reis weer verder. Ons eind doel voor vandaag is Basel (Bettingen) in Zwitserland. Waar we 1 nacht verblijven. Daarna gaan we naar Zürich  toe.

De route voor vandaag is [A] = Dudelange via [B] Schengen en Perl [C)] = Göttelborn [D] = Bettingen

We gingen om 09:40 uur weg. Onze eerste stop was niet zo ver, we gingen naar het voetbalveld van Dudelange toe. Daar stond een GSM mast. Vanaf hier zend een lokaal radiostation uit op 103.6 MHz. We hebben deze mast even op de foto gezet en rondgelopen en rond 10:00 uur gingen we weer op pad. Daarna gingen we richting de Moezel, daar gaan we de grens over naar Duitsland. We werden getipt door iemand dat we voordat we de grens overgaan naar Duitsland dat we eerst even moesten tanken. Dat scheelde nogal wat. We betaalde voor 1 liter diesel EURO 1,110 !!

We hadden keuze uit 3 tankstations. We hebben gekozen voor de Esso. Alle drie de tankstations hadden dezelfde prijs. Dus we hebben de auto wat te drinken gegeven. Toen dit klaar was gingen we onze weg vervolgen. Voordat we de grens over gingen kwamen we nog in het plaatsje Schengen. Schengen herinnerd ons er aan dat hier het akkoord van Schengen werd ondertekend. Hier hebben we wat rondgelopen en er was ook nog een stuk Berlijnse muur neergezet. Dit was aan de Moezel. We waren hier om 10:30 uur. We hebben ook nog een broodje gehad en wat gedronken. Om 11:10 uur gingen we de Brug over en passeren we de grens van Luxemburg en Duitsland!

Wat is Schengen ook alweer?

Het Verdrag van Schengen, dat in 1985 werd afgesloten in de gelijknamige plaats in Luxemburg, garandeert een vrij verkeer van personen. Initieel gold deze overeenkomst alleen voor België, Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. Later werd dat verder uitgebreid met nieuwe verdragen. Tegenwoordig telt de Schengenzone 26 landen, waaronder ook vier landen die niet tot de EU behoren: IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein.

Deze landen hebben gezamenlijk afspraken gemaakt over het visum- en asielbeleid en samenwerking tussen politie en justitie binnen het Schengengrondgebied. Burgers uit een Schengenland hebben geen visum nodig om binnen dit grondgebied te reizen. Groot-Brittannië en Ierland behoren hier niet toe; zij willen hun eigen grenscontrole handhaven.

Schengen aan de Moezel, hier loopt de grens tussen Luxemburg en Duitsland.

Onderschrift: 25 ste Anniversary of the Fall of the Berlin Wall - HERO OF PEACE Mikhail Gorbachev

Europees sterren, elk land heeft zijn ster....

Daarna gingen we naar het Duitse plaatsje Perl. Hier gaan we de heuvels in. We kwamen hieruit bij een radio tv zender mast. Tevens ook een klein kerkje (op de grens met Frankrijk) Er stond geen grenspaal. maar volgens ons stond het kerkje in Frans gebeid (Google Maps). Dus we zijn ook even in Frankrijk geweest. We waren ongeveer 11:35 uur bij de mast en we gingen rond 12:00 uur bij het kerkje weg. Daarna ging onze reis verder richting Basel.

Perl

Friedenskapelle, Notre Dame - De La Paix

De volgende stop is bij Göttelborn, een radio tv mast. Hier waren we om 12:50 uur. Hier hebben we een broodje en wat fruit gehad. Hier zijn we om 13:20 uur weer weggegaan. We gaan nu richting Karlsruhe om vandaar weer verder te gaan naar Basel. Tussen Karlsruhe en Basel hebben we nog een tussenstop gehad bij Baden Baden. We waren hier om 15:15 uur. Het was een grootte parkeerplaats voor auto’s en vrachtauto’s En uitgebreid eten. Je kon er zelfs naar de kerk toe als je dat wou. We hebben hier wat rondgelopen en even in de kerk geweest. Daarna zijn we naar de Mc Donalds geweest voor een Mc Flurry ! Dit was lekker verfrissend. Na dit gingen we om 16:05 uur weer weg.

Tunnel, Pellinger Berg 600m.

Saarland, SR Göttelborn

Neem de afslag en ga de snel weg op

Tussen Karlsruhe en Basel hebben we een tussenstop bij Baden Baden.

Autobahnkirche St. Christophorus

Na het kerkbezoek gingen we onze reis vervolgen, richting Basel. We gaan nu in 1 keer door naar ons verblijf. Vlak voor Basel moesten we door een controle post heen. Een douane voor vignet. We dachten al, moesten we nu nog toll betalen ? Maar dat viel mee. We konden kiezen uit een rijbaan met vignet of dat we nog een vignet moesten hebben. Maar wij konden gewoon doorrijden. Er stond een mannetje te wachten en te kijken dat we een vignet hadden. En dat was akkoord. Dus geen zorgen. We mogen door. Dus, als je geen vignet hebt laten ze je ook niet door. Daarna konden we weer verder richting Basel.

We naderen de grens van Zwitserland...

We gaan naar Bettingen

B&B Chez Jean et Daisy

We kwamen ongeveer om 17:45 uur aan bij onze overnachting. We verblijven hier 1 nacht. Het is een B&B. We waren bij mensen thuis dus, Het ziet er allemaal goed uit en ook goed verzorgd allemaal. Daarna gingen we rond 18:15 uur weer op pad, even wat rond lopen en we moesten nog wat Zwitsers geld hebben. Dus we hebben even gepind. We hebben wat boodschappen gehaald en wat gegeten. We waren om 20:10 uur weer terug op de kamer. Daarna hebben we het verhaal nog even gemaakt en besproken wat we morgen gaan doen. Morgen gaan we hier weer weg. Dan gaan we naar Zürich  toe.

Bettingen

30 Juli 2019

Dag : Dinsdag
Aantal km : 135,8 km
Weer : rond de 28 grden

Accommodatie : The Geust house

Vandaag gaan we al weer weg hier. We hebben met de eigenaar afgesproken dat we rond 08:00 uur het ontbijt wel wouden hebben. En dat was geen probleem uiteraard. We hebben lekker geslapen vannacht en we stond rond 07:30 uur op. Daarna rond 08:00 uur gingen we naar beneden toe waar het ontbijt al klaar stond. Een glaasje juice de orange en koffie en brood met kaas en jam. Dat was het. Het was op zich wel te doen hoor. Maar het brood was wel een beetje droog. We hebben het wel opgemaakt. Dat wel. Maar goed we hebben altijd nog wat fruit op de kamer liggen ! Toen we dit op hadden gingen we ons klaar maken voor vertrek. Onze eind bestemming voor vandaag is Zürich . Hier verblijven we 2 nachten en 1 volle dag. Maar voordat we daar zijn moeten we eerst nog even gedag zeggen. Het was een leuk verblijf voor 1 nacht. Toen we alles in auto hebben gebracht ging onze weg weer verder.  We gingen om 09:20 uur weg.

De route voor vandaag is [A] = Bettingen via [B] Olten naar [C)] = Zürich

Sibbele heeft nog even in het gastenboek geschreven...

Onze eerste bestemming was niet al te ver. Was maar 10 minuten verder. Dit was St. Chrischona. Hier stond een mast. Dit was 526 m hoog t.o.v. de zee spiegel. Hier was ook een grens overgang tussen Zwitserland en Duitsland. Dit was aangegeven d.m.v. een bordje. Je kan de mast ook in, maar dat moet op aanvraag. Maar wij proberen het zo even. Maar toen we daar aankwamen was het wel erg stil daar. Wat bleek nu, je kon de mast helemaal niet in. Niet eerder dan in September weer ! Dat is balen. Maar desondanks gingen we er toch een kijkje nemen. Was wel een leuke locatie. Hier zaten ook verticale zonnepanelen op gezet. Dat was wel grappig om te zien.

St. Chrischona

St. Chrischona is een gehucht in het Zwitserse kanton Basel-Stadt . Het maakt deel uit van de gemeente Bettingen. Het centrum van het dorp ligt op het hoogste punt van het gehucht. St. Chrischona is de thuisbasis van de St. Chrischona Pilgrim Mission (Vandaag: Theologisches Seminar St. Chrischona TSC), een evangelische trainingsschool voor binnenlandse en buitenlandse missies.

St. Chrischona, met daarbij een bosrijke omgeving met veel wandelroutes....

Daarna gingen we even een kleine boswandeling doen. We kwamen uit bij een theologisch seminar terecht. Dit was een soort van campus voor opleiding tot theoloog. Hier hebben we wat rond gelopen en daarna naar de auto gegaan en daar hebben we een broodje en wat fruit gehad. Daarna gingen we weer verder. We gingen om 11:45 uur weer weg.

De grens met Zwitserland en Duitsland

Website: Kirche & Kloster, St. Chrischona

Voordat we naar Olten gingen kwamen we door Basel heen. Hier moesten we even goed opletten. Er waren allemaal verschillende afslagen of net afslagen na een tunnel. Dus goed op letten ! Toen we Basel gehad hadden gingen we even bij een tankstation langs om de benen even te strekken en een ijsco gehad. We kwamen hier om 12:30 uur aan. We gingen om 12:50 uur weer weg. We vervolgen onze weg nu naar Olten, we kwamen hier aan om 13:10 uur. We zaten hier op 690 m hoogte en het was 23 graden. Hier hebben we een rondje gelopen en wat Zwitserse koeien ontmoet. We hadden de auto bij een soort van B&B geparkeerd maar die was dicht. Je kon dus niets krijgen. We gingen hier om 14:10 uur weer weg.

Vanaf Olten gingen we richting Zurch. In Zürich  was het lekker druk, dus hier ook goed opletten. We gingen voordat we naar ons hotel gingen even naar de Lidl toe. Hier hebben we wat boodschapjes gehaald. We waren hier om 15:05 uur. We hebben ook een lekkere ijs koffie gehad. Daarna gingen we weer weg, en we gingen naar ons hotel toe. Hier kwamen we 15:50 uur aan. We hebben nog een lekker bakje koffie gehad en een koekje van de Lidl. Daarna hebben we wat uitgezocht ivm morgen. We gaan morgen met de trein naar een mast toe. Vlakbij het hotel was ook een opstapplaats welke we moeten hebben om naar de mast te komen. Dit was lijn S10. Dus daar moeten we even kijken hoe laat deze vertrekt. We ging om 17:00 uur weer weg. We gingen even bekijken hoe en wat met de trein. Uiteindelijk moet het goed komen. We weten wat we moeten doen en om de 20 minuten komt er een trein.

Daarna gingen we een stukje lopen. We moeten ook even wat eten. We gingen naar de Mc Donalds toe. Maar dit is wel 3 km lopen ! Maar met volle moed die kant maar uit. Uiteindelijk hebben we dit gehaald en hebben we lekker gegeten. Daarna gingen we nog even naar het meer van Zürich  toe. Hier was het gezellig druk. Mensen op een veld lekker aan het picknicken en BBQ etc. We hebben hier wat rondgelopen en uiteindelijk gingen we maar weer terug naar het hotel toe. We moeten nog een stukje lopen. De terug was was iets langer, zo’n 3,9 km. We waren we om 21:00 uur weer thuis en totaal hebben dus vanaf 17:00 uur tot 21:00 uur zo’n 6,9 km gelopen !

Lake Zürich, Zürich see

Op de kamer hebben we nog even een bakje thee gehad en wat fruit. Kersen en druiven. Lekker fris. (we hebben een koelkastje) Daarna nog lekker douchen en het verhaal nog even gedaan. Morgen weer een dag.

31 Juli 2019

Dag : Woensdag
Aantal km : 0 km
Weer : rond de 24 graden

Accommodatie : The Geust house

Vandaag gaan we op pad. Maar eerst zijn we opgestaan om 07:30 uur en daarna rond 08:00 uur naar ontbijt toe. Dit zag er goed uit. Toen we dit op hadden gingen we weer naar de kamer toe en daar hebben we ons klaar gemaakt voor een trein trip naar Uetliberg. We gingen om 09:15 uur weg vanaf de kamer. Het station is erg dichtbij, dus we hoeven niet ver te lopen. We nemen de trein van 09:43 uur. Maar eerst zoals goede getrouw een kaartje kopen (wat achteraf misschien niet eens had gehoeven)  We kopen een kaartje wat geldig is voor 24 uur. Dus tot moren vroeg 09:30 uur. Je kan dan zo vaak als je wilt de route doen die je mag doen in een bepaalde zone. Dus dat doen wij ook ! Je kan ook met deze trein tot het eind station in Zürich  komen. Dus dan hoef je dit niet te lopen ! Zoals wel dat gisteren hebben gedaan !! Maar dat zien we straks. Eerst maar eens met de trein naar boven.

Om 09:43 kwam de trein aan en wij instappen. Daarna vertrok deze richting de berg. 15 minuten later kwamen we boven aan. Dat was snel ! Onderweg hebben we 2x gestopt op een station. Toen we boven kwamen was het 09:54 uur.

Onze eindbestemming is te zien vanaf het station Triemli

Eerst een kaartje kopen...

We zijn op de Uetliberg

Nu moeten we op zoek naar de mast. De route was al snel bepaald aangezien deze stond aangegeven. Je kan hier wel een hele dag verblijven met verschillende tracks te lopen. Maar wij doen maar een stukje. Tenslotte hebben we vakantie. Al snel zagen we de mast al en ook diverse uitkijk punten. Hier hebben we totaal 3 uur rond gelopen. We zijn ook in een uitkijktoren geweest. Tevens kon je de ticket ook gebruiken voor korting op een consumptie. En natuurlijk maken wij daar ook gebruik van. Het is al duur genoeg in Zwitserland ! We hebben 2x koffie met 2x pruimen taart gehad en dit kost ons 24 Zwitserse Franken, dit komt neer op EURO 21,7 !!  De taart alleen al kost 6 Zwitserse frank en dat is EURO 5,40 per punt !  Toen we hiervan hebben genoten gingen we weer verder.

Eén van de uitzichten vanaf de Uetliberg

We gaan nog iets hoger...

Top of Zürich, Hotel Uto Kulm

We hebben ook een stukje van de planetenweg gelopen. Je begon bij de Zon en zo verder naar buiten toe naar Mars. Maar dan was je wel onderaan de berg ! Dus dat hebben we niet gedaan we zijn tenslotte met de trein. Nadat we hier ongeveer 3 uur zijn geweest gingen we maar weer eens naar beneden toe.

We gaan nu naar het centrum van Zürich met de trein, station Selnau. Na een kleine 20 minuten waren we er al ! Dat is veel sneller dan lopen. Hier hebben we wat rondgelopen en wat bij het meer van Zürich gekeken. We zijn ook over een aantal bruggen gegaan. De eerst was de Quai brug, We zijn een stukje langs de rivier gelopen genaamd Limmat. De tweede brug heet de Munster brug. We hebben wat souvenirs gekocht en we hebben wat gegeten. We hebben ook een aantal kerken bezocht, maar bij 1 moest je betalen (dat doen we niet) en de ander mocht je geen foto’s maken maar we zijn wel even binnen geweest maar stelde niet zoveel voor. We hebben mooiere kerken van binnen gezien.

We gaan terug, we gaan naar het centrum van Zürich, Selnau....

We zijn aangekomen in het centrum van Zürich, Selnau!

We hebben aardig wat rond gelopen hier in de stad. Uiteindelijk gingen we weer richting het station. Opstap plaats Selnau. We gingen om 16:25 uur weg en waren rond 17:10 uur weer in het hotel ! We gaan vanavond nog een keer naar de berg toe. Dan kunnen we evt de zonsondergang bekijken en overzicht van Zürich. Maar dat zien we straks even.

Een plein met stoelen waar even op kunt zitten...

We zijn rond 18:15 uur weer richting het station vlakbij het hotel gegaan. We gaan weer naar boven toe naar de berg. Toen we daar aankwamen nog een klein stukje lopen en toen waren we er weer. De zonsondergang bleef uit, het was erg bewolkt. Dus niet veel soeps. We hebben nog wel wat foto’s en film gemaakt ivm dat de zon nu mooi op Zürich  schijnt. Dus dat hebben we dan wel weer meegenomen. Daarna gingen we weer richting het hotel. We waren rond 21:00 uur weer bij het hotel. Daar hebben we het verslag even gemaakt en de foto’s op de harde schijf gezet. Morgen vertrekken we weer. Dan gaan we naar Urnäsch.

Het verslag maken en dan straks weer met de trein de Uetliberg op...