Home

Griekenland
Griekse Gids

Vakantie Experts

Griekenland | Rondreis door de Peloponnesos (1)

27 Juli 2015
Dag : Maandag
Aantal km : 115 km
Weer : 14 graden Drachten, 35 graden in Athene

Accommodatie : Central Hotel Athene

Vandaag begint onze reis. Vanmorgen vroeg van bed want we gaan naar schiphol met de auto. We moeten al om 08.35 uur vliegen ! We gingen om 04.30uur van huis af en waren rond 06.00 uur op schiphol. We parkeren dit keer in P1 of P2 op Schiphol zelf. Dit is lekker snel en de kosten vielen mee.

We hadden ons zelf al even in-gecheckt thuis en dat ging ook goed. Dus we hoeven alleen onze bagage maar even af te leveren. Dit deden we dit keer ook zelf met de zelf service. Dat ging natuur goed. Daarna gingen we richting de gate maar eerst even lang de douane. Dit hebben ze nu naar voren gehaald, dan hoef je bij de gate niet meer door een poortje..scheelt weer tijd. Dus even door de scan en de hand bagage checken. Toen dit klaar was gingen we eerst maar even wat drinken. Een kop thee en een gevulde koek om 06.45 uur…ja je wilt wat he. Toen we dit op hadden gingen we naar de gate toe. Dit was nog een krap 10 minuten lopen. Daar aangekomen zagen we het vliegtuig al staan. Even wachten en toen konden we het vliegtuig in. Nog even wachten en toen gingen we de lucht in.

We vertrekken met regenachtig weer

We kregen te horen dat we in een straalstroom kwamen, dus we hadden voor de wind en we waren een half uur eerder dan gepland. Een maat van Hepke heeft ons gevolgd op flightrader24 en inderdaad, hij zag ons waar we waren op een bepaald moment en ook wanneer en hoe laat we geland zijn. Dat is wel leuk om te zien.

We zijn de lucht in.....

Flightrader24

Leuk tijdverdrijf achter je eigen computer: vliegtuigen volgen die boven Europa vliegen. Dat kan allemaal op de briljante site flightradar24.com. Op deze site zie je alle vliegtuigen die boven Europa vliegen live op de kaart en kun je deze volgen.

Alle vliegtuigen zijn ingetekend in Google Maps en je ziet ze langzaam over de kaart bewegen. Opvallend vind ik het grote aantal vliegtuigen dat er in de lucht is. Ook kun je goed zien is waar alle belangrijke vliegvelden zijn. Daar zie je een grote concentratie van vliegtuigen.

En behalve de vliegtuigen volgen kun je ook allerlei informatie over de vluchten te zien krijgen. Als je op een vliegtuig klikt krijg je onder meer informatie over luchtvaartmaatschappij, vliegtuigtype, vertrekplaats en bestemming.

Op de foto hierboven is goed te zien hoe druk het in de lucht is. Bron Flightradar24.com

Nog effe taxiën, en dan mogen we het vliegtuig verlaten

De vlucht ging goed, geen problemen onderweg. We waren 12.20 uur lokale tijd op het vliegveld. We werden verder niet gecontroleerd, konden zo door lopen. Dat scheelt ook weer. Daarna moesten we onze koffers halen en dat is altijd een spannend item, zitten ze erbij. En ja hoor. Geen problemen ondervonden daar.

Daarna moesten we opzoek naar een shuttle bus. Deze brengt ons naar het auto verhuur bedrijf. Maar we hebben hier en daar even gevraagd en we hebben het gevonden. De beste man bracht ons bij het verhuurbedrijf. Daar de diverse dingen even regelen ivm de auto. We hebben nu een Nissan Micra auto, kleine uitvoering. Niet al te overdreven groot, we moeten het ermee doen. Deze valt wel binnen de categorie wat we besteld hadden. We moesten een ieder geval een VW polo of gelijk waardig hebben.

Dit is hem dan een Nissan Micra...

Na alles bekeken te hebben en TomTom geïnstalleerd was zijn wij er klaar voor. De reis gaat beginnen. Maar we hebben eerst even de tank vol gegooid, deze was half vol en hoeven dus ook weer half vol af te leveren. We hebben wat water gekocht en koffie gedronken met een Grieks broodje. Daarna gingen we weer verder.

Onze eerste hoogte punt is de berg Hymettus. Hier staan verschillende zendmasten op een rij en we hebben een mooi uitzicht over Athene !

Route - AutoUnion Car Rentel - Naar Central Hotel in Athene

Mountain Hymettus 1026 m

Daarna was Mt Hymettus aan de beurt. We hadden dit al in TomTom gezet, dus het zou goed moeten komen. En ja hoor dat ging ook goed. De weg was goed begaanbaar en de auto kon het trekken. Hepke hoefde de auto niet te duwen dit keer. Deze berg is 1026 m hoog. En ligt 15 km ten oosten van Athene. Een zenderpark voor alle grote TV en radio stations is gelegen op de top van de berg. Elke radio TV zender heeft een mast en een radio container voor elke mast.

Toen zijn we terug gereden mbv TomTom naar het hotel. Dit ging op zekere hoogte goed, maar op een gegeven moment deed TomTom het niet meer. De straten waren te nauw. Maar met een beetje goed verstand stonden we voor het hotel en de garage waar de auto in moest.

We haalden eerst even de koffers eruit en daarna naar binnen toe, even de auto parkeren en naar boven toe om in te checken. Rond 16.45 waren we in de kamer. Daar hebben we eerst even wat opgefrist en daarna gingen we Athene even in. We gaan naar het parlementsgebouw van premier Alexis Tsipras. Daar hebben het gebouw even gefotografeerd. Het was buiten lekker warm overigens..een graadje of 35.

We waren mooi op tijd, want de wisseling van de wacht kwam eraan. Voor het parlementsgebouw houden Evzonen de wacht bij de onbekende soldaat. Evzonen (letterlijk goed aankleden) is een elite soldaat in een traditioneel uniform. Het wisselen van de wacht is een spectaculaire gebeurtenis. Het is een mooi schouwspel. Wel lekker warm voor de mannen, ze mogen niet bewegen in de zinderende zon. Ze zweten aardig zagen we. Maar wel respect voor hun. Wel een mooi gezicht allemaal. Daarna gingen we even wat drinken en ijsco halen. We waren vlakbij een park, National Gardens. Hier hebben we wat rondgelopen, er waren verschillende dieren te bekijken (een soortement kinderboerderij) maar wel leuk aangekleed.

Elke soldaat staat een uur op wacht. Ze werken in paren om aldus tot een perfecte coördinatie van hun bewegingen te komen. Dit elite korps, dat oorspronkelijk als koninklijke wacht opgericht werd in 1868 , heeft ongeveer 120 leden die van betere levensomstandigheden genieten dan de gewone Griekse soldaat. Ze worden, zowel door internationale toeristen als door plaatselijke bezoekers, veel bekeken en nog veel meer gefotografeerd en deze “lange jongens”, die het graf van de onbekende soldaat en het parlement (vouli) bewaken, zijn op zich een beroemde toeristische trekpleister.

De Evzones of Tsoliades dragen een traditionele en historisch betekenisvol uniform en ze genieten een buitengewone vorm van training en speciale voordelen. Hun geschiedenis strekt zich uit over meer dan een eeuw. De Griekse presidentiële wacht werd officieel opgericht in 1868 als een regiment van het Griekse leger. Vandaag zijn de taken van de Evzones enkel nog ceremonieel. De Evzones, wat “goed geriemd” betekent, een term die terug gaat tot de tijd van Homer, worden ook het Korps genoemd, de Vlagwacht, de Paleiswacht en de Koninklijke wacht. De laatste twee zijn nog sporen uit het Koninklijke regime. Hun trainingskamp ligt vlakbij het parlementsgebouw en je zult hen bij het veranderen van de wacht vaak en ceremonieel heen en weer zien lopen langs de Vas. Sofias Laan en de Irodou Attikou Straat. Meer weten klik hier

National Gardens, gelegen naast het parlementsgebouw

Daarna gingen we wat eten, deze keer even makkelijk. Na het eten hebben we nog even water en bananen gekocht voor morgen als we weer op stap gaan. Daarna weer naar het hotel toe.  We gingen even naar het dakterras toe om nog een bakje koffie te drinken. Het was gezellig druk daar. Tevens was er ook de zonsondergang zichtbaar. We gaan straks nog even kijken hoe het lijkt met de verlichting van de Acropolis. Dit was wel een mooi gezicht. De Acropolis (Parthenon) was mooi verlicht. We hebben hier nog wat gedronken en daarna gingen we weer naar ons hotel kamer toe om het verslag te maken van deze dag.

Acropolis (Parthenon)

Het verslag maken en de foto's kopieren

28 Juli 2015
Dag : Dinsdag
Aantal km : 0 km
Weer : 35 graden in Athene

Accommodatie : Central Hotel Athene

Onze eerste nacht in Athene hebben we goed doorstaan. De bedden waren wat hard maar uiteindelijk ging het wel goed. De airco kon ook mooi aan, hebben we nog geen last van gehad. We stonden om 07.00 uur op. Even klaar maken voor ontbijt. Om 07.30 uur gingen we aan het ontbijt. Dat zag er goed uit.  Om ongeveer 08.30 uur waren we klaar. Lekker gegeten en gedronken. Om 09.00 uur gingen we op pad. Vandaag gaan we naar de Acropolis toe en de Lykavittos hill.

Acropolis

De Akropolis van Athene is de 156 meter hoge tafelberg in de Griekse hoofdstad, oorspronkelijk door een vruchtbare vlakte omringd, op veilige en toch niet verre afstand van zee gelegen, die zich bij uitstek leende tot een nederzetting. Door de ligging is de Akropolis (Oudgrieks: Ακρόπολις (Akrópolis), Modern Grieks: Ακρόπολη (Akrópoli) van kilometers ver te zien voor wie Athene nadert. Acropolis is een samenvoeging van acro en polis, wat vertaald kan worden als "boven" en "stad".  meer info zie Parthenon - archipedia

Hoewel er sporen van nóg oudere bewoningsvormen zijn gevonden, valt toch de eerste belangrijke periode in de Myceense tijd, tussen 2000 en 1200 v.Chr. Evenals in Mycene zelf was de koningsburcht hier de kern van de burcht: uit de 13e eeuw v.Chr. stamt de 6m dikke ommuring van zware blokken steen. Van deze zogenaamde "Pelasgische muur" is nog een stuk te zien, rechts voorbij de Propyleeën.

De Akropolis bleef de religieuze kern van de stad, ook toen de bevolking zich in de benedenstad ging vestigen, en de stad zich begon uit te breiden. De beschermgodin Athena had er haar belangrijkste heiligdom, de Oude Athenatempel, gebouwd in de 6e eeuw v.Chr. De tiran Pisistratus liet de pracht van de Akropolis nog verhogen met allerlei bouwwerken en wijgeschenken. (wikipedia)

Onderweg naar Acropolis

Ancient Agora (De Oude Agora van Classical Athens)

Eerst even een kaartje kopen voor we naar de Acropolis mogen

Meer info zie Parthenon - archipedia

De Acropolis was ongeveer 10 minuten lopen vanaf het hotel, dus een makkie. Het was vandaag weer mooi weer en lekker warm. We hebben een ticket gekocht van € 12 per persoon. Je kon ook met een groep maar dat deden we niet. We gingen zelf op pad. Het was lekker druk daar en ook zeer warm en weinig wind. Evenzo op de heuvel zelf was het lekker warm. We hebben weer veel gedronken daar, lekker water. Toen we dit hadden bezocht hebben we een ijs limonade gehad. Was lekker verkoelend.

Daarna besloten we met de taxi naar de Lykavittos (Lychabettus) te gaan. Voor € 15 bracht hij ons daar naar toe. Het was een prater die taxi chauffeur. Hij is trots op zijn vaderland. En liet traditionele muziek horen op zijn telefoon terwijl we aan het rijden waren door nauwe straatjes. Hij zou zelf wel wachten op ons en nog meer laten zien van Athene, maar dat was en werd wel duurder. We besloten om dit niet te doen en zelf dingen regelen.

De berg Lykavittos is een 300 meter hoge berg in het midden van Athene. Het is de hoogste berg in Athene

Lykavittos hill

Mount Lycabettus ( / ˌ l aɪ k ə b ɛ t ə s / ), ook bekend als Lycabettos, Lykabettos of Lykavittos ( Grieks : Λυκαβηττός, uitgesproken [Likavitos] ), is een Krijt kalksteen heuvel in Athene , Griekenland op 300 meter ( 908 voet) boven de zeespiegel. Pijnbomen dekken zijn basis, en op zijn twee pieken zijn de 19e eeuwse kapel van St. George , een theater en een restaurant.

De heuvel is een toeristische bestemming en kan beklommen worden door de Lycabettus Kabelbaan , een kabelbaan , die de heuvel van een lager eindpunt bij klimt Kolonaki (Het station kan worden gevonden op Aristippou straat). Lycabettus verschijnt in diverse legendes. Populaire verhalen suggereren dat het was ooit het toevluchtsoord van wolven, (Lycos in het Grieks), dat is misschien wel de oorsprong van de naam (betekent "de ene [de heuvel] dat wordt gelopen door wolven"). Mythologically, Lycabettus is bijgeschreven op Athena , die het heeft gemaakt toen ze liet een berg had ze het uitvoeren van Pallene voor de bouw van de Akropolis na de doos houden Erichthonius werd geopend. (wikipedia)

Om 12.00 uur kwamen we daar aan en hebben we eerst even een banaan gehad. En even bijkomen. Daarna gingen we naar de top van de Lykavittos, daar staat een kerkje en je kon er wat drinken cq eten krijgen. We moesten eerst wel even een trap nemen om boven te komen. Maar dat ging ook goed, rustig blijven en gestadig verder gaan. Toen we daar aankwamen hadden we een mooi uitzicht over Athene. Daar hebben we wat fris gehad. Toen gingen we weer verder met het avontuur. We gaan lopend weer naar beneden al zig zaggend. Je kon ook met een treintje naar beneden, maar die ging om het half uur. Wij besloten om te lopen. Dit ging ook lekker vlot.

Toen we beneden aankwamen hebben we de telefoon even gepakt voor de navigatie in Athene zelf. Uiteindelijk kwamen we bij een soortemet Subway waar we koffie en een broodje hebben gehad. Dit was lekker en waren we wel aan toe. Daarna gingen we verder. We kwamen een supermarkt tegen, daar hebben we druiven, kersen en drinken gekocht. De kersen waren lekker groot en goedgoedkoop. Toen gingen we via het parlementsgebouw weer naar het hotel toe. Daar hebben we een uurtje pauze gehad en even bijkomen. Hier waren we rond 15.00 uur

Boven op de Lykavittos hill

Uitzicht vanaf de Lykavittos hill

Om ongeveer 1600 uur gingen we naar het plein toe van het parlementsgebouw. Daar hebben we wat souvenirs gekocht. Daarna gingen we even onder het parlementsgebouw kijken. Dit was de toegang tot de metro. Hier was ook een tentoonstelling over archeologie. Was wel leuk om te zien. Het plein waar het parlementsgebouw staat heet : Syntagma plein. Tevens hebben we nog wat kersen gekocht in de supermarkt. Om mee te nemen onderweg met de auto. We hebben ook nog tegenover het parlementsgebouw in een winkelstraat gelopen. De straat eindigde met een kerkje : The church of Panaghia Kapnikarea. De straat heet : Ermou We hebben ook nog even de wisseling van de wacht bekeken maar dan van een ander perspectief.

Ermou Street (Grieks : Οδός Ερμού, Odos Ermou, " Hermes Street "), is een anderhalve kilometer lange weg in het centrum van Athene , Griekenland , het aansluiten van Kerameikos archeologische site met het Syntagmaplein door middel van Monastiraki , Psiri en Thiseio. Het bestaat uit drie delen: (van Filellinon straat naar het oosten Aiolou Straat ., app 700m lang), die is een voetgangersgebied en de stad de meest bekende en drukste winkelstraat, het midden (van Aiolou Street naar Agion Asomaton str.) en het westen (van Agion Asomaton tot Peiraios straat ) een voetgangersgebied ook. Met mode winkels en winkelcentra te bevorderen meest internationale merken, het is in de top vijf van duurste winkelstraten in Europa, en de tiende duurste retail straat ter wereld. In de omgeving, de gerenoveerde Leger Fonds gebouw in Panepistimiou Straat omvat de "Attica" warenhuis en diverse chique designer winkels.

De Byzantijnse kerk van Panaghia Kapnikarea Een van de oudste kerken in Athene, de Byzantijnse kerk van Panaghia Kapnikarea is in een klein plein, op het oosten van Ermou Street. (wikipedia)

The church of Panaghia Kapnikarea

De wisseling van de wacht

Daarna gingen we wat eten en rond 19.30 uur waren we weer terug bij het hotel. Hier zijn we even bezig geweest met het verhaal en de foto’s aan het kopiëren. En even opfrissen. We gaan straks nog even bij het parlementsgebouw kijken bij nacht. Eens zien hoe het er dan bij staat. Het was om 19.30 uur nog 32 graden in de straat. Morgen vertrekken we hier weer. We gaan dan naar Loutraki toe. We verlaten de big city (Athene) en gaan naar de kust toe.

Het parlementsgebouw

29 Juli 2015
Dag : Woensdag
Aantal km : 115 km
Weer : 37 graden

Accommodatie : Hotel Loutraki

Route voor vandaag is van Central Hotel in Athene naar Loutraki

Vandaag gaan we weer op pad. Vandaag wederom om 07.00 uur opgestaan en 07.30 uur ontbijt. Daarna gingen we weer naar onze kamer waar we de koffer inpakken. We zijn klaar voor vertrek naar Loutraki. Maar eerst even uit-checken natuurlijk. Een bediende hielp even om de auto uit de garage te halen, was erg nauw daar allemaal en hij doet het vaker zullen we maar zeggen. Alles geregeld en klaar voor vertrek. We hebben de route in TomTom staan, maar aangezien de gebouwen hoog zijn kan het best eens zijn dat TomTom niet helemaal werkt, dus we hebben de telefoon ook even ingeschakeld om mee te helpen. Het ging allemaal goed, en we kwamen heelhuids buiten de stad. No worries dus. Onze eerste stop was Pyroboleia berg. Hier was een mast en een overzicht van Athene. Het was wel heiig…

Pyroboleia berg

Daarna zijn we weer teruggereden. Eerst nog wat kersen gehad. Was lekker verfrissend. Daarna gingen we weer op pad. Onze eind bestemming Loutraki. Maar we proberen eerst even op Mt Gerania te komen. Maar toen we bij een punt aankwamen waar we de berg op moesten ging dat niet helemaal volgens plan. Het eerste stuk ging goed maar het volgende stuk konden we eigenlijk niet met deze auto doen. Dan maar niet. Dus we gingen verder op pad. We gaan nu naar de kust toe. We kwamen in Egirousa hier waren we 11.45 uur. Daar hebben we een banaan gegeten. En van het uitzicht genieten van het water en de kustlijn.

Zonneparken

Het strand van Egirousa

Onze volgende bestemming is een klooster. We gaan via de kustlijn daar naar toe. Maar onderweg een aantal stops gehad ivm uitzicht. We hebben onderweg ook een broodje en een koude cappuccino gehad. Dit was vlak voor Ag. Sotira. Hier waren 12.30 uur. We hebben tijdens de bestelling hulp gehad van een vrouw die het voor ons vertaalde in het grieks. Toen we weg wouden rijden kwam de eigenaar naar buiten toe met nog twee koekjes. Blijkbaar vonden ze het wel leuk om toeristen te zien. Maar wel aardig van haar. Dit was bij een lokale bakkerij Kpemmya.

Bakkerij Kpemmya

Daarna gingen we weer op pad. Via Pisia het binnenland in naar een klooster. Nog diverse stops gemaakt ivm prachtig uitzicht. Onderweg zagen we nog wat masten staan. Deze heeft Hepke op de foto gezet. Op de hellingen van de berg Geraneia ori, staat het klooster Osios Patapios

Klooster, Osios Patapios

Gelegen op een 650m - 700m hoogte, de heilige klooster daagt de gelovigen christenen te gaan op een pelgrimstocht, die vereist dat het besturen van een 14-kilometer afstand en met succes lopen de 180 steile trappen voordat ingang. Osios Patapios kwam uit Thebe, Egypte. Hij in kloosters in de Egyptische woestijn tijdens de 4e of 5e eeuw advertentie in die periode werd hij zo populair bij de christenen, die menigten van gelovigen voorbij om hem te ontmoeten. Om de rust en privacy weer krijgen, verhuisde hij naar Constantinopel, waar hij zijn monastieke leven op het gebied van Vlaherna en later, op het Ioannis Prodromos Heilige Momastery van Egypte, dat hij had opgericht.

De monnik werd al snel bekend vanwege zijn heiligheid en zijn wonderen. Osios Patapios overleed in zijn klooster, op 8 december. Na de verwoesting van het klooster een andere monnik overgedragen het heilige relikwie naar Saint John van Petra Klooster, die onder auspiciën van de Palaiologos keizerlijke familie op dat moment.

De auto geparkeerd en een stukje omhoog geklommen. Daar hebben we een uitzicht over Loutraki en het kanaal. Hier waren we rond 14.00 uur Daarna gingen we weer naar beneden toe. Op weg naar Loutraki. We kwamen om 15.00 uur aan bij het hotel. We konden de auto voor het hotel neerzetten. Ze hebben daar plaatsen gereserveerd voor de hotel gasten.  De eigenaar kwam ons al te hulp. Dit hotel wordt gerund door een familie bedrijf. De eigenaars zijn wat oudere mensen, maar ze zijn heel behulpzaam. Toen we binnen waren gelijk al handen schudden en toen we ons aan het in zettelen waren kwamen de eigenaars van het hotel even lang met een karaf wijn en meloen. Als welkomstgeschenk van het hotel. Wat aardig natuurlijk. Ze zijn heel vriendelijk en gastvrij.

Toen we alles uitgepakt hadden gingen we Loutraki wat verkennen. We zitten dicht bij het strand en daar hebben we ook even gekeken. Het was zeer warm hier en bijna geen wind. En toch liggen de mensen in de zon. We hebben wat rond gelopen en wat gedronken onderweg. Nog even een supermarkt gevonden voor de broodnodige levensbehoeften. Daarna weer naar het hotel toe even wat opfrissen. Toen gingen we weer even wat rondlopen. Het was al beduidend koeler geworden en we hebben wat gegeten. We hebben souvlaki gehad. Dit was wel lekker. Weer eens wat anders. Daarna de zonsondergang nog even bewonderd. Was heel mooi. Het werd ook telkens drukker op het strand en rond de boulevard. Het leven begint nu te komen.  Straks nog maar even zien hoe en wat.

Zonsondergang

Toen we weer bij het hotel aankwamen zaten de eigenaren van het hotel al weer klaar op de 1ste verdieping waar een oma op een stoel zit richting de lift. Ze hield alles in de gaten en we wuiven ook maar leuk terug. Doet zei ook. Wel leuk om te zien. Toen we nog maar net in onze kamer was werd er geklopt op de deur. Er stond een man klaar met een halve watermeloen. Deze kregen we van de eigenaren, waarom weten we niet maar het was wel lekker !

Super zo’n gebaar.

We hebben het lekker opgegeten. Daarna even douchen en we gaan nog even de stad in.

Nacht foto's in Loutraki

30 Juli 2015
Dag : Donderdag
Aantal km : 68 km
Weer : 37 graden

Accommodatie : Hotel Loutraki

Vandaag gaan we even op pad met de auto. Vanochtend om 08.00 uur opgestaan. We hebben wel goed geslapen, alleen hoefden we geen dekens over ons heen. De airco stond op 29 graden het was lekker koel in de kamer. Al met al wel een goede nachtrust gehad. Om 08.30 uur ontbijt. Het was een ontbijt wat door de eigenaars gemaakt is. Je kreeg sap, brood, griekse salade, eieren en fruit. En koffie of thee. Was goed verzorgd. Niets mis mee. En ze waren nu ook weer heel vriendelijk allemaal. Beppe lag nog te slapen. Die was niet aanwezig. We kregen nog wat tips van de eigenaren om wat te doen in de omgeving. We zullen het bekijken allemaal.

Na het ontbijt even tandenpoetsen en gingen we op pad. We gingen om 10.15 uur weg van het hotel. We gaan naar Het kanaal van Korinthe. Je gaat een brug over, deze brug gaat onderwater (ca. 8 meter) als er een boot langs vaart. De auto even geparkeerd en even op de brug kijken en foto’s maken van het kanaal. Ziet er mooi uit. Maar we werden van de brug gevloten. De brug ging het water in. Er kwamen boten aan, vrachtschepen etc. De brug heet Diorigh Korinthe. Dus wij maar aan de kant natuurlijk. Een geluk bij een ongeluk. We waren mooi op tijd om dit spectakel mee te maken dat de brug het water in ging in plaats van dat de brug open gaat. Al met al duurde dit ongeveer een half uur. Het neerlaten en wachten op de boten en het omhoog laten komen van de brug.

Kanaal van Korinthe

Het Kanaal van Korinthe (Grieks: Διώρυγα της Κορίνθου) is een kunstmatige waterweg in Griekenland. Het werd in het laatste decennium van de 19e eeuw aangelegd op de plaats waar de Landengte van Korinthe op zijn smalst is, namelijk 6343 m. Sindsdien is de Peloponnesos geen schiereiland meer, maar een echt eiland. Het lijnrechte kanaal is 6,3 km lang, 23 m breed en zo’n 8 m diep. De grote gaten in de wand zijn veroorzaakt door springstof, toen in de Tweede Wereldoorlog de doorvaart werd geblokkeerd.

De zes bruggen (vijf voor het autoverkeer, één voor de spoorweg) die de Peloponnesos met het Europese vasteland verbinden, liggen ongeveer 70 m boven de waterspiegel. Het kanaal heeft de vaarweg tussen Piraeus en de Ionische Zee met ongeveer 350 km verkort. Toch is het enkel geschikt voor middelgrote schepen, want sterke stromingen maken het gevaarlijk voor kleine bootjes, terwijl de geringe diepgang een bezwaar is voor grote schepen van meer dan 10.000 ton. Een sleepboot loodst de vaarschepen er doorheen in een halfuur. Dit gebeurt omzichtig, want de bijna loodrechte wanden van grind en leem brokkelen regelmatig af. Lange wachttijden, hoge tolkosten en gevaarlijk manoeuvreren dragen ook al niet bij aan een intensief gebruik. (wikipedia)

Het kanaal Bunker

Er kunnen boten maar 1 kant uit..Je kan elkaar niet passeren. We gingen om 11.05 weer weg. We gaan naar een andere brug toe via een gravel weggetje. Dit was een brug die niet meer door toeristen etc gebruikt werden. We kwamen een aantal bunkers tegen, te maken met vroeger over het verdedigen van het land. Daarna naar de brug toe, hier hadden we een mooi uitzicht over het kanaal, linke en rechts. Hier hebben we onze fruithapje genomen. Het was inmiddels al 12.00 uur. We hebben ook een aantal selfies gemaakt. Daarna doorgereden naar het einde (oosten) van het kanaal. Dit heet : Isthmia bridge. Hier hebben we wat koffie gehad en een glas water (kregen we gratis) Het principe van de brug was het zelfde als de brug in het Zuiden. Hier hebben we natuurlijk ook weer diverse foto’s gemaakt en film gemaakt. Dit was rond 13.00 uur.

We zagen ook bungy jumping in de verte. Eens kijken dat we dat ook wat dichterbij konden krijgen. Dus wij opzoek naar dit en we hebben het gevonden. Hier waren we rond 13.15 uur. Het jumpen werd even opgehouden aangezien er twee boten aankwamen. Dan kan je niet springen anders wordt je gespist.

Maar even wachten en toen begon men te springen. Het was wel een leuk gezicht. Ze zijn nog allemaal in leven. Dit was in Gefira Isthmou. Nadat we dit gezien hebben, hebben we een souvenier gekocht. Daarna gingen we een broodje met cola en 7-up halen. Hier waren we wel aan toe.

Om 14.00 uur gingen we weer op pad. We gingen even bij Korinthe kijken. Hier hebben we even op het strand gekeken. Daarna hebben we nog een ijsco en drinken gehaald. Was lekker. Daarna gingen we weer verder. Om 15.20 uur gingen we op reis naar een meer toe. Om 15.30 uur kwamen we weer bij de brug waar we begonnen. Maar deze was even dicht zullen we maar zeggen. Even wachten en we konden verder. Het meer hebben we gevonden. Dit was natuurlijk een meer wat ontstaan was uit het water vd zee. Maar was wel leuk om te zien. De naam van het meer is : Vouliagmeni lake, hier waren we 17.15 uur. We hebben even een rondje om het meer gegaan. Even bij de inmonding van het meer gestaan. De voetjes even in het water. Het was een verkleinde versie van het kanaal van Corinthe. Daarna gingen we weer richting het hotel toe. Onderweg nog even bij een waterval gekeken. Loutraki waterfearure heet dit. Was wel verlaten, maar was wel een leuk gezicht.

We waren om 18.00 uur thuis. Even file parkeren, foutloos door Sibbele !  En onder begeleiding van Dhr. H. van der Ploeg.  We waren nog maar net in het hotel, kwam 1 van de eigenaren aan met wijn en meloen. Dit was weer leuk natuurlijk en attentvol. Hepke de wijn en de meloen delen we natuurlijk. Daarna even opfrissen en gingen we weer naar de boulevard. Het was er weer gezellig druk. We gingen pizza eten. Dit was lekker en waren we ook aan toe. En ook weer drinken natuurlijk. Daarna gingen we nog even vd zonsondergang genieten en hebben we nog wat souvenirs gekocht. Het was weer tijd om naar het hotel te gaan. Morgen gaan we hier weer weg, we moeten nog even het verhaal doen en de foto’s kopiëren,