Home

Aantal km : 655 km
Weer : 35 graden

Oranienburger Str. 38, Mitte, 10117 Berlijn

Vandaag begint onze reis.
Op 19 Juli zijn we nog even lekker bezig geweest om diverse dingen voor elkaar te krijgen. Maar het was wel warm hoor..36 graden buiten en dan is het binnen ook lekker warm hoor…maar het is gelukt.

We hebben al onze spullen ingepakt. Het huis nog wat schoongemaakt en de buren weten ook wat ze moeten doen…Altijd handig natuurlijk. We vertrekken rond 07.00 uur uit Drachten. We gaan dus met eigen auto op vakantie. Onze eerste eindbestemming is Berlijn. De tank is vol de koffers in de auto en nog wat overige spulletjes in de auto en gaan,,

Hepke begon met auto rijden. Onze eerste bestemming is Steinkimmen. We waren daar rond 09.00 uur. Het was een recreatiepark maar het was er erg rustig.. niemand dus. Daar hebben we eerst een lekker bakje zelf gemaakte koffie gedronken met een stukje rozijnen brood. Daarna gingen we op verkenning. Daar staat een mast van NDR rundfunck. We hebben de mast even van dichtbij bekeken en daarna gingen we weer weg. Bij het tankstation waar we ook altijd stoppen als we naar de kerstmarkt gaan hebben we nog even een ijsco gehad. Daarna gingen we weer weg. De temperatuur was toen al 25 graden. We hadden inmiddels al 206 km gereden. Hepke heeft de gang erin en wil nog wel een stukje rijden.

Vervolgens gingen we weer op pad richting ons eindbestemming Berlijn. We gaan langs Bremen naar Hannover.  Tussen Bremen en Hannover waren wegwerkzaamheden van kracht. Wij reden wel aardig door maar de andere kant van Hannover naar Bremen stond een aardige file. Misschien is het raadzaam dat we de terugweg van Hannover naar Hardenberg rijden, maar dat zoeken we nog even uit. Maar TomTom geeft ons raad. Na 165 km hebben we weer een stop gehad. Daar hebben we weer een bakje koffie gehad met rozijnen brood. Het was toen 11.40 uur De benen even gestrekt en het was inmiddels al 31 graden met een mooie blauwe lucht. Om 11.50 uur gingen we weer verder, maar Sibbele neemt het stokje over…

Onze volgende stop is Berlin/Schäferberg. Dit is een mast vlakbij een golfbaan. Hier kwamen we om 14.00 uur aan het was 36 graden en 608 km verder inmiddels. We hebben de auto in de berm gezet (de weg van de golfbaan) en de weg overgestoken via een trappetje omhoog het park in. Daar was een weg die ons bracht naar de voet van de mast. Was een leuk wandelingetje. Daar hebben we wat een banaan genomen van de Jumbo !

Berlin/Schäferberg

Om 15.10 uur gingen we weer verder. Onze volgende stop was Berlin/Scholzplatz. Hier waren we 15.30 uur. Hier was het toen 36 graden. Daar was een joods begraafplaats met een mast. Om dichtbij te komen moest men door het Joodse begraafplaats. Dit hebben we uit respect maar niet gedaan. De toegangsweg van de toren was ook afgesloten. We hebben wel goede foto’s gemaakt. Daarna gingen we even wat eten. Patat met fris. Hier gingen we om 16.30 uur weg.

Daarna gingen we Berlijn Messe. Dit was 5 minuten verder rijden. Hier waren we rond 16.35 uur.  Hier hebben we wat rondgelopen en foto’s gemaakt.  Overigens was het overal gratis parkeren. Het was zondag..en relatief rustig op de weg. Om 17.10 uur gingen we weer op pad. De Messe is een evenementen complex. Daarna gingen we naar Berlijn Kreuzberg. Daar was ook een evenementen hal in een vreemde vorm (zie foto) en ook een mast op een flat. De auto konden we zo aan de kant zetten. Een voordeel dat het zondag is. Toen we dit bezocht hadden gingen we ons gereed maken voor het hotel.

Motorrijder gedenkteken nabij de International Congresgebouw, Berlin Messe.

Berlijn Kreuzberg, evenementen complex. Tempodrom

Berlijn Kreuzberg

We moeten er toch een keer naar toe. Het was rond 18.00 uur toen we weg gingen. Dus weer in de auto en TomTom raadplegen en klaar was het weer. We gingen rustig naar het hotel toe. Daar kwamen we rond 18.10 uur aan. Al met al met ging het goed..we hebben ons 1x verreden…maar dat kwam ook weer goed uiteindelijk.

We hebben de parkeerplaats gevonden maar wisten nog niet helemaal hoe we moesten parkeren. Dus eerst maar even inchecken en vragen hoe en wat. We moeten gewoon onze auto er heen brengen een kaartje trekken en dan krijgen we een kaartje van het hotel dat we geen 15 euro maar 12 euro per dag hoeven te betalen. Dus dat scheelt ook weer. Dus na het inchecken gingen we onze auto te plak zetten en dat ging ook weer goed. Daar even opfrissen en gingen we ons klaar maken voor een hapje eten. Het was inmiddels 19.30 uur. We hebben ook even met het thuisfront gebeld. Daar was ook alles goed natuurlijk.

We gingen onderweg iets opzoeken, maar dat was mooi dicht bij. Het werd een pizza en een sapje en bier. Dat ging er wel in.

Daarna gingen we even de buurt verkennen. We gingen richting de Alexanderplatz plein. Waar ook de wereldberoemde TV toren staat. Deze is 368 m hoog. Hier gaan we morgen in. We hebben de kaartjes al dus moet goed komen. Onderweg was bij het Bode-museum een openlucht concert. Een pianist en viool speelster gaven een concertje. Was druk bezocht. Het was lekker weer.. Daarna gingen we verder door het parkje naar de TV-toren. Hier hebben we even gekeken hoe we daar moeten komen.  We hebben nog wat drinken gekocht en dat was ook lekker. Daarna gingen we weer op de terugreis naar het Hotel toe. Het is ongeveer 20 minuten lopen..van de TV-toren naar het hotel.

Bode-museum een openlucht concert

Alexander Platz, De Maria kerk

Op de kamer hebben we het verhaal even gemaakt, de foto’s even bekeken en even wat gedronken. Na een drukke dag en een lekkere stort douche (regen douche) gingen we op bed. Morgen gaan we de TV-toren bekijken. Hier gaan we ook in. We moeten er om 12.30 uur zijn. Moet goed komen. Wat we verder doen dat zien we morgen weer..

21 Juli 2014
Dag : Maandag
Weer : 32 graden

Oranienburger Str. 38, Mitte, 10117 Berlijn

Gisteravond zijn we 00.15 op bed gegaan. We hebben naar ons idee niet veel geslapen. De airco, de tram kwam voorbij en we hadden ook een pizza salami gehad gisteren.. En de warmte misschien en de autorit etc… Al met al heeft het blijkbaar wel invloed gehad op ons slapen…Maar we hopen dat het vanavond beter gaat.

We gingen om 07.30 uur van bed..opfrissen etc en 08.00 uur gingen we richting het ontbijt. Het ontbijt was goed verzorgd. Er was van alles. Hier hebben we een uurtje gezeten…tevens koffie gedronken tijden het ontbijt. Daarna terug naar de kamer, tanden poetsen en wat gaan we doen vandaag ? Om 09.45 uur gingen we op pad. We hebben een stappenteller op de telefoon en kijken we hoeveel kilometer we gelopen hebben.

We hadden wel een afspraak staan om 12.30 uur bij de TV-toren van Berlijn. Dit hebben we online geboekt. We hoeven dus niet in de rij te staan. Als je dat wel zou doen dan moest je al zo’n 40 minuten wachten dat je aan de buurt was.

Monbijou park, Joodse synagoge rechts op de foto

We zijn al lopend richting de toren gegaan. Wat sightseeing gedaan…We gingen ook nog een kerk (Marien kirche). Deze staat vlakbij de TV toren. Hier mochten we foto’s maken maar zonder flitser. De fotograaf van ons wist daar wel raad mee !  We zijn hier ook nog even bij de C&A geweest. Die hebben ze ook hier !

Maria kerk

Daarna een ijsco gehad en 11.45 uur waren we bij de toren. We vroegen ons even af wat we moeten doen hoe en wat. Maar ze zei dat we gewoon naar boven kunnen lopen en dan inscannen etc. Als je rond 10 minuten a 15 minuten voor die tijd aanwezig bent dan ben je mooi op tijd. Toen zijn we weer naar buiten gegaan en even gewacht dat we aan de beurt waren. We gingen naar boven toe en we konden er al eerder in. Dus eerst even een controle van de tas en door de scanner heen..kaartje inscannen en klaar was het. We gingen de lift in, deze ging 6 m/s en we waren er in 40 seconden. Uitkijkpunt was op 206 m hoog. De totale toren hoogte is 368 m. Toen we boven waren zijn we de toren een paar keer rond gelopen. Het was mooi weer en uitzicht over Berlijn was goed.

Mooi uitzicht over de stad..

De Berlijnse Dom en zicht op de Siegessäule

Na een klein half uurtje gingen we weer naar beneden. We moesten ook weer even uit checken met de kaart. Alles goed verlopen. Daarna werd je geleid naar de shop. Daar hebben we nog een souvenir gekocht (replica van de TV toren) Daarna hebben we een smoothie gehad bij Starbucks. Dit was wel verfrissend. Toen we dit op hadden gingen we weer op pad.

We gaan de Berliner Dome bezoeken. Dit is 1 van de belangrijkste kerken in Berlijn. De dome staat tegenover het paleis van de voormalige Republiek. Deze dome werd tussen 1895 en 1905 gebouwd. Tijdens de tweede wereld oorlog werd de dome zwaar beschadigd. De reconstructie begon in 1975. En in 1992 werd de nieuwe kerk geopend. Hier mochten we ook naar binnen voor euro 7 pp. Je ging dan langs de 7 highlights van de Dome. We gingen eerst naar de kerk toe. Dit was op de begane grond. Zeer indrukwekkend. Daarna gingen we naar de crypte. Waar vele staatshoofden liggen. Evenzo kinderen, vorsten, etc. Gemiddeld was het in de 17de eeuw.

Berliner Dome

Daarna gingen we naar de 1ste verdieping waar je een overzicht had van de begane grond vloer. Daarna gingen we maar hoger, hoger etc…we kwamen uit in de koepel waar je rond kon lopen. Maar we konden nog hoger om even buiten te zien. Dit was wel even lekker, het was aardig warm in die nauwe trappen hallen… Maar ook weer mooie ver gezichten over Berlijn. Tevens veel bouwkranen. Het lijkt Dubai wel. Toen gingen we weer naar beneden toe, dit ging makkelijker. We moesten ook weer naar de crypte toe voor de uitgang.

Berliner Dom

Daarna gingen we naar de Brandenburger Tor (de brandenburgse poort is een de belangrijkste poort van Berlijn. Gebouwd in 1788. De poort staat aan de Pariser Platz en vormt de afsluiting van de boulevard Unter den Linde) We moesten langs de Under den liden strasse. Herkenbaar aan de linde bomen. Dus was maar 1,5 km vanaf de Dome naar de Brandenburger Tor.

Hier hebben we wat rond gelopen. Het was daar erg druk met toeristen. Vanaf daar over de Eberstrasse naar een opmerkelijk verschijnsel. Hier was het Holocaust Mahnmall (Echte naam : denkmall for die Ermordeten juden europas) In Berlijn is een monument ter herdenking van de Joden vervolging tijdens de 2de wereld oorlog. Het bestaat uit 2711 betonnen blokken variëren in hoogte vna 20 cm tot 4500 mm met een tussenruimte van 950 cm. Onder het veld met de blokken is een expositie ruimte ingericht.

Holocaust monument

Een van de meest indrukwekkende monumenten van Berlijn is het Holocaust-Mahnmal (of Holocaust-Denkmal). Dit monument, geopend in 2005, is gebouwd om de joden die in de tweede wereldoorlog zijn omgekomen te herdenken.

Als je er door loopt zou je het gevoel moeten krijgen wat de joden hadden in de concentratiekampen, smalle paatjes, eindeloze gangen, desoriëntatie en geen uitweg. Het Gedenkteken voor de Vermoorde Joden van Europa is ontworpen door de Amerikaan Peter Eisenmann en bevindt zich tussen de Brandenburger Tor en het Potsdamer Platz. Onder het monument kun je een informatiecentrum vinden waar de geschiedenis van het joodse volk wordt verteld.

Brandenburger Tor

Daarna gingen we weer naar het hotel. Via vele wegen kwamen we weer bij het hotel. We waren ongeveer 17.30 uur weer bij het hotel. Hier hebben we een uurtje geweest, even rusten etc….en we hebbend een stappenteller even geraadpleegd. Totaal hebben we 14 km gelopen ! Rond 18.45 uur gingen we maar even wat eten. Dit hadden we wel verdiend. We hebben spaghetti genomen en drinken en ijsco toe. Daarna gingen we weer naar het hotel toe, was niet zover. Daar hebben we het verhaal weer even gemaakt en we gaan straks nog even wat nachtfoto’s maken van de TV-toren. We waren rond 23.00 uur weer thuis. Morgen hebben we ook nog een aantal items op de agenda staan. Wat dat word dat zien jullie morgen wel weer.

We hebben vanavond nog 4 km gelopen. Totaal dus 18 km gelopen !

22 Juli 2014
Dag : Dinsdag
Weer : 30 graden

Oranienburger Str. 38, Mitte, 10117 Berlijn

Vandaag weer een loopdag. We gingen om 07.30 uur van bed.
Even ontbijten en we gingen om 09.30 uur op pad. We gaan vandaag weer een paar dingen bekijken in Berlijn oa. de Berlijnse muur, Reichstag (parlement van de Bondsrepubliek Duitsland), Siegessäule (Victory Column)

Maar eerst gaan we naar de Berlijnse muur. Deze staat aan de Bernauer strasse. De Bernauer strasse is een straat tussen de Berlijnse stadsdelen Gesundbrunnen en Mitte, die thans allebei deel uitmaken van het district Mitte. De Berlijnse muur liep door de straat en de straat raakte bekend door zijn ontsnappingen langs vensters van appartementen in het oostelijke deel van de stad, naar de straat die gelegen was in West Berlijn. De straat maakte deel uit van de Franse sector van West Berlijn en de deuren, ramen van de huizen werden nadien dicht gemetseld. De woningen werden in 1963 afgebroken.

Na de val van de Berlijnse muur was het deel van de Bernauer strasse1 van de langste stukken die bewaard bleef. Het werd in 1999 een gedenkteken. Een goot deel van de Bernauer strasse zijn de sporen nog zichtbaar van de Berlijnse muur. Er is een gedeeltelijk toegankelijk voor de bezoekers en dat is duidelijk te zien aan de graffiti. Aan de westkant van de Berlijnse muur is de wapening te zien en is corrosie opgetreden. Of ze zijn aan het hakken geweest toentertijd. Circa 50 m van de Berlijnse muur is een beschermde zone waar de beide muren nog volledig intact zijn. Er staat ook nog een origineel uitkijk torentje. Tegenover de Benauer strasse was een uitkijk toren waar men het stukje ongerepte muur kon bewonderen.

Segmenten uit de muur zijn bewaard gebleven

Victimes of the Berlin Wall Window of Remembrance - De mensen die omkwamen tijdens de vlucht naar het westen

Tijdens de 2de wereld oorlog is de kerk van Reconciliation naar door een bom geraakt. Wat op de punt van de toren stond lag er nog als gedenk teken en ook de klokken zijn veilig gesteld. Na die tijd is er een kapel neergezet. En daar zijn we ook even naar binnen gegaan. Daar was orgelspel te beluisteren. Er was ook een maquette op schaal gemaakt van ijzer waar de Berlijnse muur liep. Daarna zijn we even naar het visitors centre geweest.

Daarna gingen we weer naar de hotelkamer om ons wat erbij te vullen en gereed maken voor vertrek naar de Reistag. We waren hier om 11.30 uur weer. We gingen rond 12.00 uur weer op pad. Onze volgende bestemming was de Reichstag. Daar was het lekker druk met toeristen. Er is ook een glazen koepel waar je in kon rond lopen, maar we wisten dat deze gesloten was ivm glazenwassers. Dit duurde wel tot as. Zaterdag. Aangezien we morgen weg gaan kunnen we daar niet in. Dus wij dachten dan kunnen we de rest wel bekijken, maar dat kwam bedrogen uit. Want we moesten door een security check heen maar die zeiden dat je je moest registreren..was wel kosteloos natuurlijk. Ging wel anders toen we in Australië waren, daar konden we zo in. Dit was in Canberra.

Reichstag (parlement van de Bondsrepubliek Duitsland)

Maar goed, wij als gelovige toeristen gaan naar de plaats waar je je dus kunt registreren. Maar er was een wacht rij. Wij niets vermoedend in de rij staan en daar kwam toen later ook een informatie dame langs om te zeggen dat de koepel dicht was…dit wisten we. Toen vroegen wij konden we de rest dan ook bekijken dmv dat we ons geregistreerd hadden. Maar nee ! De rij was alleen bedoelt dat je naar het restaurant cq dakterras kon komen en een uitzicht op de koepel. Maar voor de rest kon je nergens in ! Dus ook niet in het parlementsgebouw of hoe de kamer in elkaar steekt daar.. Hier kwamen we dus niet voor, en we gingen maar weer uit de rij. Balen dus. Maar niet getreurd, het is het einde van de wereld niet. Daarna hebben we wat afstand foto’s gemaakt. Ook leuk natuurlijk.

Dan maar foto's vanuit een boekje...

Alleen het dakterras en de glazen koepel hadden we kunnen bezoeken!

We gingen naar ons volgende attractie. We gaan door de Tiergarten naar de Siegessaule (kolom)  We waren hier al eerder geweest tijdens de Love Parade. Het was een aardige tippel om er te komen, maar we hadden verkoeling van de bomen. We zagen ook mensen op de Siegessäule staan, dus je kan erin…En later bleek ook nog dat je helemaal naar de top kon ! Dus wij via een ondergrondse tunnel naar de Siegessäule toe…anders moest je over een druk verkeersplein…dan maar door de grond. Toen we daar aan kwamen konden we er inderdaad in. Kosten 6 euro totaal.

Tiergarten

Eerst via een museum ivm ontstaan van de Siegessäule. Via een paar trappen kwam je op een verhoging terecht. Hier hadden we al een aardige uitzicht over Berlijn. Je kon de TV toren zien, de Brandenburger Tor…Maar je kon nog hoger dus ! Via een wenteltrap ging je omhoog. Maar dat waren aardig wat trappen hoor ! Toen we boven kwamen was het uitzicht perfect. Je had nu een mooi zicht over Berlijn. Perfect dus…de ruimte was niet zo groot, het was een komen en gaan van mensen.

Daarna gingen we weer naar beneden toe. Toen we beneden ware gingen we nog een foto maken van de voorkant van de Siegessäule. Daarna maar eens een ijsco nemen. Daarna gingen we via de nadere kant van de Tiergarten weer terug naar de Brandenburger Tor. Onderweg kwamen we langs de Soviet War Memorial  1941-1945. Bij de Brandenburger Tor waren veel politie mensen op de been. Er zal wel iets aan de hand zijn..al konden we dat niet zien.

Soviet War Memorial

Toen we dit hadden bekeken gingen we weer terug naar het hotel. Dit was ook weer een hele tippel natuurlijk. Hier kwamen we rond 18.00 uur. Om 18.30 uur hebben we lekker gegeten, een schnitzel met patat en ijs toe. Totaal hebben we dit keer 20 km gelopen !!! Maar niet zonder gevolgen. Sibbele had bij de dikke teen een blaar zitten. Maar de eerste hulp was dicht bij. We hebben ze even doorgeprikt.

Daarna hebben we het verslag gemaakt en besproken wat we morgen gaan doen, want morgen gaan we naar Polen toe. Dus we verlaten Duitsland en gaan naar Polen toe. Onze eind bestemming in Polen is Sobotka, ligt dichtbij Wroclaw. Meer details lezen jullie morgen. We vertrekken op tijd.

23 Juli 2014
Dag : Woensdag
Aantal km : 397 km
Weer : 30 graden, later een bui in polen

Accommodatie : Hotel Ślęża
Św. Jakuba 4, 55-050 Sobótka te Polen

Vanmorgen vroeg uit de veren. We vertrekken vandaag naar Polen toe. We hebben besloten om 06.00 uur van bed te gaan. En dan ontbijten en dan weg. Maar toen we beneden kwamen stond het ontbijt al klaar maar later bleek dat we pas om 07.30 uur konden ontbijten. Maar voor deze keer kon het wel. Er kwamen later wel meer mensen ontbijten.  We gingen om ongeveer 08.20 uur weg. We hebben een broodje meegenomen van het hotel voor onderweg. Uiteindelijk gingen we om 08.55 uur weg uit Berlijn en 25 graden. Om 09.45 hebben we getankt voor de Poolse grens. Het was toen 25 graden. We moesten nog 18 km rijden voor de grens van Polen.

We gaan de grens over bij Frankfurt...

Eerst nog even tanken, diesel!

Toen we daar aankwamen was het rustig daar. We zagen wel wat wisselkantoren staan, dus daar maar even naar toe om wat pools geld op te halen. Maar dat was geen succes. Ze begreep me niet helemaal of ik haar niet…Maar al met al nog geen geld. Dan maar even verder polen in. Bij een grote tank station ook geen succes, maar we hadden nog wat euro’s in de portemonnee. Dus dan dat maar wisselen, konden we toch wat ophalen, drinken etc.. Toen we weer op pad gingen, kwamen we ook een tolpoort tegen. We moesten hier een kaartje trekken en als je er weer afgaat dan moest je betalen. Dit moesten wij ook doen toen wij van de weg af gingen.

We naderen de Poolse grens

Tolpoort

We gingen naar Jemiolow. Hier stond een mast. Hier hebben we even rondgelopen en een banaan gehad. daarna gingen we weer op pad. Onze volgende bestemming was het Jezus beeld in Swiebodzin. We kwamen daar via een omweg aangezien men bezig was met de weg. Maar we hebben het gevonden natuurlijk. Daar was het lekker rustig, geen toeristen. Daar hebben we rondgelopen, wat souvenirs gekocht en wat gegeten.

Jemiolow

Świebodzin

Toen we dit op hadden gingen we in 1x door naar onze eindbestemming. Het verkeer was zo nu en dan wel een chaos. Men haalde zomaar in…en dan moest jij zelf maar even aan de kant gaan. Maar het is allemaal goed gekomen. We gingen via Wroclaw naar onze eindbestemming Sobotka en we hadden ook onderweg een onweersbui. De temperatuur ging naar 18 graden. Dit was wel even leuk om mee te maken. Ook wat regen onderweg. De dieselprijs is hier 5,36 PLN = Euro 1,30

Rond 17.45 stonden we overigens even stil. Er stond een trein op het spoor. Wat is er aan de hand. Hepke is even wezen kijken wat er aan de hand was. Sommige mensen in de rij keerden hun auto al om en gingen een andere weg zoeken. Wat bleek nu. De trein was aardig lang maar de machinist had niet in de gaten dat de laatste 3 wagons nog voor de spoorweg overgang stond. Dus machinisten die hem tegenkwamen (ivm dubbele spoorweg overgang) zeiden tegen de koploper machinist dat de trein even verder moest rijden omdat de trein de spoorwegovergang blokkeert. De trein stond voor rood om te wachten…maar wij moesten ook wachten. Toen dit na 15 minuten klaar was konden we verder op pad. We kwamen rond 17.30 uur op plaats van bestemming. We hebben even ingecheckt en daarna even wat rondgelopen.

Het is hier uitgestorven. En een stukje frisser. We hebben even bij het hotel gegeten. Niet zo duur. We hebben ook wat informatie gevraagd voor morgen. Morgen gaan we een berg beklimmen maar even wat meer informatie hier omtrent hoe en wat en wat de korstte route is. We zullen zien. Nog even het verslag gemaakt en overleg hoe en wat morgen.

34km ten zuidwesten van Wrocław, de eenzame beboste kegel van Mt Ślęża stijgt tot 718m boven de omringende open vlakte. Mountain Ślęża was een van de heilige plaatsen van een oude heidense stam die opgericht. Ondanks het feit, dat Sleza is niet de hoogste, (718 meter)  noch de meest schilderachtige berg in de regio, het is zeker een van de meest bekende. Eeuwenlang heeft men gezegd dat het een mysterieus en zelfs magische plek.

24 Juli 2014
Dag : Donderdag
Aantal km : 0 km
Weer : 18 graden en regenachtig !

Accommodatie : Hotel Ślęża
Św. Jakuba 4, 55-050 Sobótka te Polen

We zijn om 07.30 opgestaan. We deden de gordijnen open en het regende…De bergtop zat in de wolken. Om 08.15 gingen we naar het ontbijt toe. Het was goed verzorgd. We zaten er maar met z’n beiden..lekker rustig. We hebben besloten om eerst even te kijken hoe en wat en hoe het er bij ligt. Dus we gingen om 10.00 uur. Rond 10.20 uur kwamen we bij de parkeerplaats (waar je de auto kan parkeren)

We hebben gekeken hoe we moesten lopen en welke kleur we moeten volgen. Dus we hebben maar besloten dat we toch gaan. We gingen om 10.30 uur weg…het regende toen niet meer, dus droog. Maar de lucht is wel vochtig. We moesten de berg op..dus schuin omhoog. Eerst ging het wel,. Later werd het al wat steiler.. Het begon ook weer te regenen, en de bomen waren ook wel vochtig. Al met al ging het wel goed..We hebben een paar keer rust gehouden om even wat te drinken. Het was wel mistig / vochtig. En het bleef maar regenen.

Uiteindelijk kwamen we rond 11.50 uur bij de top aan. Toen waren we 1 uur en 20 minuten verder.. Maar jullie raden het al, het was regenachtig, vochtig en mistig…dus laaghangende bewolking. We konden de mast ook niet zien. Dus geen succes met het bezoeken van de mast. Het was er niet druk. We zijn wel een paar mensen tegen gekomen. Maar er was ook een klooster, maar daar kon je niet in. Ze waren bezig met restauratie. We hebben even geschuild voor de regen die er nog was. We hebben wat gegeten en gedronken. En ook nog even gewacht dat het wat opklaarde..maar helaas.

Mist en nog eens mist, als je goed kijkt zie je de contouren van de mast....

Mount Sleza ligt op 30 km van Wroclaw in het zuiden van Polen. Het is een natuur reservaat, hoofdzakelijk van graniet en is 718 m hoog. De berg is bedekt met bomen. De top van de berg heeft een PTTK certificaat.  PTTK : Polish Tourist and Sightseeing Society.Op de top is een berghut en een TV Radio mast, kerk Merry

Daarna gingen we weer terug. We hebben de mast even kunnen zien. We gingen rond 12.30 uur weer terug. We waren rond 13.25 uur weer beneden. Daar hebben we het spul weer in de auto gedaan en gingen we weer naar onze kamer toe. Daar hebben we ons ontdaan van de natte kleding en schoenen…Ondertussen was het ook al weer droog geworden. Daarna hebben we even wat gerust en zijn we het dorpje even ingegaan. Er is hier niet veel te beleven. We zijn een paar kerkjes in geweest…om wat foto’s te maken.  De kerken heeten : St Anna Church en de James Church

Kościół Jakuba, James Church.

Sanktuarium św. Anny Samotrzeciej. St. Anna, Church van aanbidding.

Het bleef regenachtig en de berg Sleza bleef onzichtbaar deze dag

We hebben koffie gedronken bij een lokale bakkerij. Daarna naar de lokale winkel (lidl) om nog wat fruit te halen. Daarna weer terug naar de kamer…daar hebben we het verslag even gemaakt. En nog wat ge-internet en het laatste journaal bekeken ivm vliegramp. Daarna nog wat eten. Morgen gaan we weer op pad. We gaan dan naar Szklarska Poręba, hotel & Sound Bossa Nova. Maar misschien gaan we ook eerst nog even de berg op, naar Sleza. Misschien is het dan wat beter weer om te klimmen naar de mast om deze op de foto te nemen. We gingen om ongeveer 22.00 uur op bed. Weer eens wat anders..

25 Juli 2014
Dag : Vrijdag
Aantal km : 145 km
Weer : 26 graden

Accommodatie : Hotel & Sound Bossa Nova
Kilińskiego 14, 58-580 Szklarska Poręba te Polen

Vanmorgen stonden we weer om 07.30 uur op. Om 08.00 uur gingen we weer ontbijten. De lucht bij de mast was nog niet echt geklaard. Dus we wachten het nog even af dat we nog een keer naar boven gaan.  Na het eten kwamen we weer op de kamer en de lucht leek beter te worden. Dus nog even wachten en wij alvast de spullen inpakken voor vertrek naar ons volgend onderkomen. Toen we dit klaar hadden hebben we besloten om het nog een keer te proberen om de mast te kunnen bekijken. Gisteren zagen we gewoon niets…Maar had ook wel weer wat zo in de regen en mist. We konden de koffers nog wel even op de kamer laten staan maar om 13.00 uur moeten we terug zijn of hebben uitgecheckt. Het weer lekke beter te worden. De zon scheen zelfs ook nog en er kwamen al wat blauwe lucht delen naar voren toe !

Dus wij met volle moed naar de start van de loop. Eerst even 10 km met de auto en toen begon de klim weer naar de top. We begonnen met de klim om 09.30 uur. Onderweg een paar keer stoppen en drinken. Het ging wel wat sneller dan gisteren. We deden er nu een krap uur over, maar gisteren 1 uur en 20 minuten. Toen we daar aankwamen zagen we inderdaad meer dan gisteren. We zagen een mast…een klooster en de omgeving. Het was dus een goede set van ons om er nog een keer naar toe te gaan. We hebben hier ongeveer een uur rondgelopen. De mist was er nog wel, maar het regende niet. En zo nu en dan klaarde het helemaal op en dan had je een mooi uitzicht. Dus missie geslaagd.

De kerk van de Visitatie van de Heilige Maagd Maria op Ślęża

Radio Polska Millennium kruis, Wroclaw 1000 - 2000

Daarna gingen we weer met de afdaling beginnen. Dat ging natuurlijk makkelijker dan de heen weg. Onderweg kwamen we nu wel meer mensen tegen dan gisteren. Het was ook mooier weer natuurlijk. We waren om  12.20 uur weer bij de auto terug. Toen we beneden waren nog even rusten en drinken. Daarna weer naar het hotel toe. We moesten nog uitchecken. Toen we daar aankwamen de koffers even pakken en uitchecken. We gingen om 13.15 uur op pad. De reis ging verder naar de bakkerij. Daar hebben een wel verdient bakje koffie met gebak genomen. Toen we dit op hadden gingen we echt op pad. Toen was het inmiddels al een uurtje of 13.30 uur.

Moutain Sleza, 718 meter!

Onze volgende bestemming is Szklarska Poręba. Onze weg ging over verschillende binnenwegen en uiteindelijk kwamen we op de hoofd weg terecht en we hebben ook nog diverse foto stops gehad oa. bij . We gingen via Jelina Gora naar onze eindbestemming. Onderweg hebben we nog een mast gespot. Dit was om 14.50 uur.(Jelenia Góra/Góra Baraniec) Hepke is verder te voet en Sibbele bleef op wacht bij de auto. Het duurde totaal een half uurtje voordat Hepke weer terug was. Daar zijn we ook mbv tomtom gekomen. Als je geen tomtom hebt dan is het niet te doen. Om bij de plaatsen cq locaties te komen waar we naar toe willen gaan. Dus hulde aan TomTom !

Volg E 65, richting Szklarska Poręba

Daarna gingen we weer op pad naar onze eind bestemming, Daar kwamen we rond 16.10 uur aan.. We kregen een rondleiding van de receptie en daarna onze koffers naar boven en gingen we het dorpje even bekijken en verkennen. Tegenover het hotel zit een supermarkt, Biedronka. Een soort van Lidl.

We hebben het plaatje wat ontdekt dit was rond 16.45 uur en we hebben wat souvenirs gekocht. Toen was het tijd om te eten. Daar hadden we wel zin in. We gingen naar Alfredo’s. Daar hebben we een boeren schnitzel met patat gehad en drinken en ijs toe. Totaal rond de 27 Euro. Niet slecht dus. Toen we dit op hadden gingen we weer naar het hotel toe. We hebben ook al gesport waar we moeten zijn voor de ski lift…Ja morgen gaan we de berg op met een ski lift en vandaar een stukje lopen naar een mast toe en genieten van de vergezichten.

De ski lift ligt vlakbij ons. Dus we gingen maar even met de auto er naar toe en het was idd dichtbij. Net te ver voor om te lopen morgen vroeg dus dan maar even met de auto. We hebben even gekeken hoe we moeten handelen morgen. Eea ivm de tickets. We zijn er wel achter dat we twee tickets moeten hebben. We moeten twee trajecten afleggen om boven te komen. Toen we dit hadden bekeken gingen we weer naar het hotel toe.
Maar eerst hebben we nog even wat te drinken opgehaald bij de supermarkt, ijskoffie met cappuccino smaak.
Daarna gingen we weer naar ons hotel toe. Daar hebben we het verhaal gemaakt en douchen en besproken hoe en wat morgen. Morgen gaan we dus met ski lift omhoog en daarna een stukje lopen.

26 Juli 2014
Dag : Zaterdag
Aantal km : 4 km
Weer : 25 graden

Accommodatie : Hotel & Sound Bossa Nova
Kilińskiego 14, 58-580 Szklarska Poręba te Polen

We gingen vanmorgen 07.30 uur van bed. En om 08.00 uur ontbijt. Daarna gingen we weer naar de kamer toe en we gingen om 09.15 uur weg. We gaan vandaag met de ski lift naar 1362 m hoog, naar Szrenica. (reuze gebergte) Daar begint onze reis. Onze eindbestemming voor vandaag ligt 4 km verderop Sniezne Kotly. We moesten eerst de auto parkeren, daarna stukje lopen en een kaartje kopen. We moesten 2x met de ski lift want we moeten overstappen, ja dat kan hier ook…bij de NS moet je ook wel overstappen.. Het was best spannend allemaal aangezien we beide nog nooit in een ski lift hebben gezeten. Je staat klaar en dan komt er een bakje aan en dan moet je er maar in ploffen en stang naar beneden doen, anders val je er uit. Maar we hebben het gered natuurlijk. We gingen 09,30 uur weg en kwamen rond 10.00 uur aan bij Szrenica.

Een kaartje voor A+B, overstappen op de tweede ski lift, dan komen we uit bij Szrenica 1362 meter!

Dit was op 1362 m hoog. Daarna even bijkomen en van het uitzicht genieten en toen ging de voettocht naar Sniezne Kotly. We begonnen onze tocht om 10.15 uur. We moeten 4 km lopen. We kwamen om ongeveer 11.25 uur aan bij Sniezne Kotly. Het weer was prima, zo nu en dan zon maar ook een wolk voor de zon.. Hier hebben we rondgelopen, gezeten, van het uitzicht genoten. Maar; we zagen onze volgende bestemming ook al in Tsjechië, Jested-Librec Bij Sniezne Kotly waren ook diverse rotsformaties en een hele diepte was daar. We hebben nog wel een stukje gelopen, maar je kan hier vele tracks lopen…maar op een gegevens moment gingen we maar weer terug.  NB. We moesten uiteindelijk wel om 16.00 uur de ski lift halen…want dit was de laatste ronde !!

Śnieżne Kotły - 4 km

En nu weer 4 kilometer terug...

Om 12.15 uur gingen we weer terug richting Szrenica. Dit was wederom 4 km lopen ! Om 14.05 waren we weer terug bij Szrenica. Daar hebben we even wat rondgelopen, en daarna gingen we naar de ski lift toe. Daar moesten we eventjes wachten, maar uiteindelijk om 14.20 uur gingen we weer in de ski lift naar beneden via de overstap. Om 14.50 uur waren we weer beneden. We hebben het gehaald en leven nog. Daarna hebben we wel een traktatie verdient. Dit werd een ijs koffie…maar ook meteen de laatste. Toen we dit ophadden gingen we weer naar ons hotel toe. Maar eerst naar de auto. Het parkeer terrein stond helemaal vol waar onze auto stond. Maar je kon onze auto snel vinden, want de rest was allemaal pools ! Dus een wit nummerbord. Wij hebben een gele.

Toen we weer terug waren…jawel….2 km verder…hebben we even uitgerust en kwamen we erachter dat we wel aardig verbrand waren. De nek was rood, de armen idem en de kuiten ook wat. Even wat after sun erop.

Daarna gingen we het dorpje nog even in. We hebben nog wat souvenirs gekocht en rond gelopen. Daarna gingen we wat eten. Het was weer bij Alfredo’s..maar nu een pizza. En daarna ijs toe. Waren we wel weer aan toe. Daarna naar het hotel toe. Daar hebben we het verslag gemaakt en ons voorbereid op de trip naar Tsjechië toe. We hoeven niet zover, 66 km en dan ongeveer 1 uur en 23 minuten rijden. We moeten de grens over en een tolvignet hebben voor 10 dagen.