Home

Websites

Servië Startpagina
Inter Balkan

Servië | Reisverslag | Sibbele en Hepke | Vakantie 13 Juli 2009 t/m 22 Juli 2009

13 Juli 2009

Dag : Maandag
Weer : 30 graden
Aantal km : 23 km

Hotel Best Western Sumadija
11000, Sumadijske TRG 8, Belgrado
Tel : +381 – 11 3054100

Vandaag is de dag aangekomen dat we op vakantie gaan naar Servië. Een onbekend land voor ons beide. We zullen het meemaken. De dag begon al vroeg om 05.00 uur. Nog wat kleine dingen inpakken en toen was het 06.00 uur. Tijd om te gaan. Onze reis gaat naar het Lang Parkeren, P3 van Schiphol. Hier blijft Sibbele zijn auto 10 dagen staan op het parkeerterrein welke ook bewaakt is overigens. Nadat we heelhuids aankwamen bij P3 moesten we nog een aardige tippel maken om bij de bus te komen welke ons bij de vertrek hal uit zette. Toen we op Schiphol aankwamen en de bewuste rij op zochten, moesten we een tijdje wachten. Toen we bij de zelf service aankwamen hebben we ons zelf in gecheckt. Nu alleen nog de bagage afleveren en klaar is kees. Tijd voor koffie en een broodje. Hier waren we wel even aan toe. Nadat we dit ophadden gingen we richting de douane. Hier even de tas controleren en we waren er door. Het was tijd om naar de gate te gaan. Dus wij aan de wandelen om er te komen. We waren ruimschoots op tijd. Wij het vliegtuig in en al snel kregen we te horen dat hij wat vertraging heeft.

De Alpen. Bergen bedekt met sneeuw!   Belgrado City
De Alpen. Bergen bedekt met sneeuw!   Belgrado..

Dus nu maar afwachten dat hij ook op tijd in Frankfurt en Belgrado is. De bagage wordt door gestuurd, dus die zien we wel in Belgrado..Na een hop over en even gezwaaid naar Jelle Geert en de kornuiten landen we op Frankfurt airport. We landen op het vliegveld in Frankfurt en we konden zo het vliegtuig uit lopen en we werden met bussen naar de transfer hal gebracht of de ingang, net hoe je het bekijkt. Wel weer een vreemde gewaarwording aangezien de bussen en auto’s en vliegtuigen allemaal door elkaar gingen…Zal je in NL niet tegenkomen. We kwamen hier wel wat later aan dan officieel de bedoeling was. Dus wij snel naar de gate en we konden ook gewoon weer doorlopen. Toen we in het vliegtuig zaten, zagen we iets vreemds. Hepke dacht dat hij de koffers zag liggen van ons, maar het zal wel niet zo zijn….nu maar hopen dat de koffers mee gekomen zijn. Ongeveer anderhalf uur later kwamen we in Belgrado aan. En wij rustig langs de douane en we hebben er weer een stempel bij. Na ongeveer 15 minuten kwamen we bij de bagage aan…En wij maar wachten maar er kwam geen bagage van ons aan. Het is weer gebeurd, maar we hebben nu geen enkele koffer…Dus wij het een en ander aangeven bij de lost and found van Lufthansa. De bagage is er morgen rond 11.00 uur bij het hotel zeggen ze. Dus maar afwachten. Wel vervelend natuurlijk.

Nu maar de auto halen dan….we moeten toch maar naar het hotel toe. Toen we bij de balie aankwamen zei de medewerker dat hij geen auto voor ons heeft. Nou wat is dit nu weer zul je zeggen. Klote dus. Maar hij had geen auto en hij kon wel voor een vervangende auto zorgen bij een andere maatschappij. Dus zo gezegd zo gedaan. Hij zei wel dat we het hele bedrag wel terug krijgen van Sunny Cars. Waar we de auto hebben besteld. Hij heeft het briefje ondertekend met een stempel en zei tegen ons dat we het bedrag van Sunny cars terug krijgen. Nou wat een toestanden allemaal…We hebben nu een station auto gekregen voor 9 dagen. Dus wel een voor uit gang dus. En we hoefden ook minder te betalen dan bij Sunny cars….

Spannend was het wel...   De Auto

Nu begon de reis naar het hotel…Dit hebben we natuurlijk overleefd samen met onze vriend TomTom. Hij bracht ons topt aan de afslag en verders moesten wij het zelf doen. Nou het is wel gelukt maar met vallen en opstaan. Het is ook allemaal 1 richtingsverkeer natuurlijk. Maar we hebben het gered. We hebben even tegen de balie medewerkster gezegd dat morgen onze bagage komt en ze heeft een copy van het briefje gemaakt. Dus dan kan ze het controleren. Wij naar onze kamer en hebben we gelijk Thomas Cook ff gebeld. Om het 1 en ander uit te leggen en dat we mail gaan versturen. Ja we hebben hier gratis internet, draadloos dus. Nu maar hopen dat de bagage komt. Thomas Cook zei ook dat we de bonnetjes moesten bewaren van wat we nog gaan kopen tbv dat we de koffer nog niet hebben. Toen we dit allemaal gehad hebben zijn we een stuk gaan lopen in Belgrado. Was nog wel wat warm maar het was niet anders. We hebben nog wat diverse boodschappen gedaan en we hebben lekker gewandeld langs de Sava rivier. Mooi weer. Na een paar uur kwamen we weer bij hotel terecht waar we hebben gegeten voor nog geen EURO 30…voor 2 personen. Lekker goedkoop dus en het was ook nog lekker. Na het eten lekker gedoucht en hebben we nog wat gemaild, en verslag getikt. Wat we morgen gaan doen dat zien we morgen wel weer !

Even Bellen..   De Sava rivier

De Sava rivier, deze rivier wordt ook gebruikt om in te zwemen...

14 Juli 2009

Dag : Dinsdag
Weer : 32 graden
Aantal km : 25 km

Vandaag gaan we erop uit. Onze bagage is nog niet aangekomen vanmorgen.. We hebben we even gekeken op internet en de bagage is inmiddels wel op het vliegveld van Belgrado. Nu nog naar het hotel. We hebben heerlijk geslapen…en we waren vanmorgen al vroeg uit de veren…07.30 stonden we alweer naast het bed. Rond 08.00 uur gingen we ontbijten. We gingen eerst even langs de receptie om te vragen dat ze even wilden bellen hoe en wat…maar ze zei dat het wel in de middag kon worden. Na dit bericht eerst maar even wat eten. Het zag er goed uit het eten. Het is niet zo druk in het hotel. Na het eten hebben we besloten dat we even naar een shopping mall , Usce (
groot overdekt winkelcentrum) gaan.

shopping mall , Usce
Shopping mall, Usce

Ja dat moet je ook even mee maken natuurlijk. Er zijn natuurlijk ook wel winkels in het centrum van Belgrado maar daar gaan wij niet met de auto naar toe. Dat is te moeilijk al hebben we een kaart. Je moet goed opletten als je aan het rijden bent hier. Je hebt zo maar wat. En we hoeven ons niet op te laten naaien en dat we gestrest aankomen van bestemming. Maar misschien komen we nog in het “echte”centrum van Belgrado met een taxi. Later meer hierover. We hebben dus de sprong gewaagd en we gingen met de auto erop uit. Het nadeel van deze stad is dat er veel 1 richtingsverkeer wegen zijn…hebben we in NL ook wel, maar hier is het echt een crime. Mensen die parkeren hun auto maar ergens, wat niets uitmaakt. Het is 1 drukke bende hier. Maar uiteindelijk hebben we het gered hoor. We Zijn goed aangekomen ter plaatse. We hoefden niets te betalen voor het parkeren daar. Dat is wel weer leuk natuurlijk. Het is net de Bijenkorf in Amsterdam.  Tevens stond bij dit shopping mall ook een gebouw met een mast erop. Dus deze konden we mooi mee nemen in het foto toestel..

NEW YORKER

Maar we hebben natuurlijk ook wat gekocht.  Aangezien we nog geen koffer hadden hebben we nog wat T-shirts gekocht. Dat was ook niet duur. Maar over het algemeen waren de kleren wel gelijke duur dan in NL. We hebben elk 2 T-shirts gekocht. Totale kosten ongeveer EURO 42,- Na de shopping ronden gedaan te hebben, hebben we een bakkie koffie gedronken. Was ook niet duur. Totaal waren we voor 2 cappuccino’s EURO 2,70 kwijt. Terwijl je in NL al snel op EURO 6,- zit. Toen we dit op hadden gingen we weer wat rondlopen en rond 12.00 uur hebben we patat en wat drinken genomen bij de MC Donalds. Dat was natuurlijk lekker en niets mis mee. Ook voor het zout gehalte natuurlijk. Nadat we dit op hadden gingen we weer richting de auto in de parkeergarage. Alles weer in de auto en op naar de Genex toren.

MC   Parkeer kelder

Deze was mbv de kaart wel te vinden.  Hier hebben we even wat rond gewandeld en kwamen er al snel achter dat dit wat een verlaten pand/gebouw was. Alles was onder gespoten met graffiti. Het leek dat het vroeger wel goed bezocht wordt aangezien er nog borden hangen met een restaurant…Maar goed de tijden veranderen. Wel jammer het is wel een grappig gebouw. Na deze toren grondig op de foto gezet te hebben, zijn we weer verder gegaan. We gingen richting het hotel. Althans dat proberen we. Het ging niet helemaal zoals het moest, een communicatie fout tussen ons beide maar uiteindelijk zijn we er samen uitgekomen en zijn we heelhuids weer terug gekomen in het hotel ! Dat was natuurlijk wel even goed van ons. Tot onze schrik waren de koffers er nog niet, dus nog in de smellie kleren rondlopen.

Genex toren   Pas op..

We besluiten weer weg te gaan maar nu met een taxi op pad. We gaan naar een toren toe, die wat verder ligt dan op loop afstand. Dit is de Vodotoranj (Radio TV torentje ongeveer 140 m). Wat we uiteindelijk wel weer lopend terug hebben gedaan. Volgens Google Earth is het hemels breed zo’n 3 km…Dus toch wel weer een aardig tippel van ons. Het was wel meer dan 3 km dus…. Maar de taxi bracht ons natuurlijk ter plaatse waar we wilden zijn. No worries. Kosten EURO 3,- Niet duur dus. We hebben de mast op de foto gezet en volgens Google earth komen we op de terug weg nog een leuke plaats tegen met mooie uitzichten over de stad Belgrado. Zo gezegd zo gedaan en wij op de terug weg hier langs gegaan. En ja hoor het was en is een mooi uitzicht over de stad. We hebben hier wat fris drinken genomen en even uitrusten van het lopen in de lange broek. Toen we genoeg uitgerust waren zijn we weer op pad gegaan en hebben we onze tocht voorgezet richting het hotel.

Vodo toranj (toren)

Radio TV studio PTC, Serbije!

Het is 30,6 graden

Uitzicht op Belgrado

Toen we daar aankwamen kregen we te horen dat onze bagage op de kamer stond. Wij blij. Eindelijk schone kleren aan en een korte broek…Lekker hoor. Heb je toch weer je spulletjes compleet en kan de vakantie beginnen. Deze is natuurlijk al begonnen maar we hadden geen bagage en dan is het toch wat lastiger allemaal..Wij eerst lekker douchen en toen maar schone kleren aan. We hebben het verslag even getikt en Hepke is even met zijn hobby bezig geweest, wat radio zenders beluisteren en we gaan straks even lekker eten in de stad…we zullen wel zien waar. We hebben even lekker gewandeld in de stad vlakbij het hotel. Het is lekker weer om te wandelen. Onderweg hebben we gegeten bij de Mc Donalds. Ja dat was en werd de keus. Na het eten nog even doorgewandeld en op de terugweg hebben we nog een ijsco gehad. Het was al met al een geslaagde dag weer met veel spannende momenten in de auto maar we hebben het weer voor me kaar gekregen om zonder kleer scheuren weer terug te komen. Wat we morgen doen, we hebben wel een planning maar we zullen het wel zien. Het kan best zo zijn dat het een taxi dag wordt. We moeten van het ene punt naar de andere toe, kan ook met eigen auto maar een taxi kan ook. We zien wel even natuurlijk.

Zomaar een straat

Uitzicht vanuit de hotelkamer

15 Julli 2009
Dag : Woensdag
Weer : 36 graden,lekker warm
Aantal km : 60 km

Vandaag gingen we er weer op uit. We zijn vroeg van bed gegaan. Het is weer lekker warm aan het worden. Volgens de weerberichten en het internet wordt het vandaag rond de 36 graden. In de stad kan het wel 40 graden worden zeiden ze bij het hotel… Lekker hot !

Vandaag gaan we met de auto weg, en dat wordt weer een hele rit natuurlijk. We willen naar de Avala berg toe. We hebben even gevraagd wat de snelste en makkelijkste weg is om daar naar toe te gaan. Maar goed dat we even hebben gevraagd, want we wouden een andere kant uit. Dus gingen we de weg op met de aanwijzingen van het hotel. Na wat goed kaart lezen en rustig blijven zijn we op de plaats van bestemming aangekomen. We gingen eerst even wat koffie drinken bij het hotel Avala. Bij dit hotel stond ook een mast. Deze hebben we natuurlijk ook op de foto gezet.

Monument

Hotel Avala

Kopje Cappuccino

Na de koffie naar de Avala toren

We hebben nog even rond gelopen maar we gingen onze weg weer vervolgen richting de mast die nog in aanbouw is ! Maar het was inderdaad een hele constructie wat er al staat. Nadat we deze mast uitvoering op de kiek hebben gezet en de film gingen we eerst maar even wat eten bij de mast in aanbouw. Met hulp van een mede toerist die wel goed engels en een paar woorden Nederlands kon zijn we eruit gekomen wat we zouden eten. Het was een warm bolletje met gesmolten lokale kaas en tomaten. Was best wel te eten. De vrouw die ons hielp kon geen Engels maar goed dat deze man ons even wou helpen. Hij is wel vaak op Kreta geweest en kon dus ook wel een paar Nederlandse woordjes. Altijd leuk toch.

Na het eten gingen we ons weg weer vervolgen naar het volgende item. Er moest nog een plateau zijn waar je diverse dingen kon zien. We hebben deze echter niet gezien maar bij de voet van de berg aangekomen zagen we dat we er wel vlakbij waren dus we gingen nog maar een keer naar boven toe. Na ongeveer 15 minuten kwamen we dus weer bij het hotel Avala. Nu hebben we dus wel het 2de plateau gezien. Hier hebben we wat rond gelopen, hier was een oorlogsmonument. Het was weer lekker warm natuurlijk. Maar goed dat geeft ook weer niets. Nadat we alles gezien hadden gingen we weer richting het hotel.

Monument

Nu maar hopen dat we dit weer terug vinden….altijd spannend zulke ritten in een grote stad. Maar we hebben het weer gehaald. Goed kaart lezen en het laatste stuk met onze mede vriend TomTom…lukt het wel. Toen we bij het hotel aankwamen hebben we eerst maar even wat gedronken en even bij komen van alle indrukken die we weer opgedaan hebben. Maar de dag is nog niet voorbij. We gaan naar het centrum toe. Maar dan met een taxi. We zouden het kunnen rijden maar dat doen we niet. We werden vlakbij het centrum afgezet en we gingen te voet verder.  Onderweg hebben we nog wat souvenirs gekocht en nog een route kaart van NIS. Kan altijd handig zijn als we daar naar toe gaan. Onze eindbestemming is de Kalemegdan. Hier staat een burcht. Hier komen veel mensen op af. Het is een mooi park om lekker te lopen. Dat hebben we ook gedaan natuurlijk. Na als deze indrukken zijn we weer richting het hotel gegaan. We hebben de shoppingstreet weer even doorlopen en daar stonden al wat taxi’s klaar. We hebben er eentje gepakt. Het was een vlotte boy en een snelle auto…dus de vaart zat er goed in. We waren ook EURO 10,- lichter maar we waren wel weer goed bij het hotel gekomen. We hadden bijna een botsing met een fietser…door zijn rij gedrag. Maar we hebben het gered. We hebben eerst maar even gedoucht en we besloten om bij het hotel te eten.

Morgen moeten we ook niet al te laat weg want dan gaan we naar NIS toe. Eens kijken hoe dat is. Daar blijven we maar 1 nacht. Maar dat zien we morgen wel weer. We moeten nog even het verslag typen en de koffer inpakken en dan op naar NIS.

Belgrado - St. Marco Kerk

Ambassador Hotel
180000, TRG Kralja Milana, NIS
Tel : +381 – 18 25833

Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg. We begonnen vanmorgen om 07.30 uur. Eerst even ontbijten en na het ontbijt gingen we uit checken. Tevens hebben we ook nog even gevraagd om het hotel in Nis te bellen dat ze ons ook verwachten. Het ging wat moeilijk maar ze zei dat het wel OK was en dat we ook nog goedkoper konden dan onze EURO 94…Rond de EURO 43. Nou dat is altijd mee genomen. We zien wel even hoe het uitpakt in Nis. We gingen eerst onderweg nog even een gebouw bekijken. Dit leek van boven wel mooi en dat moesten wij even bekijken natuurlijk. Met een goede kaartlezer aan de rechterkant en een bekwame rijder moet het goed komen. Toen we er aankwamen was het een gebouw waar allemaal kamers in zaten dus een appartementgebouw zullen we maar zeggen. Het lag er wat vervallen bij vonden wij. Maar goed, we hebben er een foto en een opname van gemaakt. Na dit gebouw bezoek gingen we weer verder richting Nis.

Belgrado - Istocna kapija

Even uitrusten onder het genot van een bakje koffie..

Auto   De chauffeur

Toen we Belgrado uitgingen kwamen we ook een Tol poort tegen. Ja hier kregen we een kaartje voor als we bij Nis zijn. Afwachten wat dat gaat kosten. Onderweg hebben we even gestopt bij een tank station en hebben we een kop koffie genomen. Daarna weer verder. Het is onderweg wel heuvelachtig en vlak, van alles nog wat dus. Rond 12.00 uur zijn we weer bij een tankstation gestopt. Nu hebben we wat gegeten en gedronken. Na de lunch weer verder met het laatste stukje naar Nis. Het maakt niet uit welke kant je Nis inkomt want je moet bij elke afrit als je dus van de snelweg afgaat van Belgrado naar Nis moet je de tol betalen. Heel apart allemaal. Maar het onderhoud van de wegen geldt hier ook natuurlijk en de staat hoe de benzine pompen zijn is ook goed hoor. Dus het geld gaat wel ergens naar toe. Maar al snel kwamen we bij het te betalen bedrag bij de Tol poort. Dis was in ons geval 730 Dinars, rond de EURO 8. Je moet het toch betalen…dus dan doe je dat natuurlijk. Maar we hebben TomTom ook even ingesteld op de diverse afslagen en dat werkt natuurlijk. Toen we Nis in kwamen ging de kaartlezer weer aan het werk. En met zonder kleerscheuren kwamen we bij het hotel. Je kon het ook niet missen hoor.  Het was het hoogste gebouw en het stond er ook op met grote letters. En Hepke zag masten op het hotel staan….dus niet te missen..

Ambassador Hotel

We hebben de auto maar even op een parkeerplaats gezet en naar het hotel gelopen. De man zei dat we de bagage maar op moesten halen en de auto daar zo snel mogelijk weg moesten halen. Dit was namelijk een openbaar parkeerplaats maar waar je via je GSM moest betalen…Dat hebben we dus niet gedaan. Dus wij naar binnen en inchecken. We kregen de 6de verdieping kamer 601. In de hoek zaten we. Ja, het is wat een vervallen hotel, maar wel safe om in te zitten. Het was heel wat anders dan in Belgrado, maar we slapen hier ook maar 1 nacht. Toen we alle bagage hadden gingen we weer naar de auto toe en we wisten inmiddels waar we moesten zijn voor een parkeerplaats voor de auto van het hotel., We kregen een vrij briefje mee en deze moesten we laten zien aan de portier. Dit kwam helemaal goed en onze auto staat te plak. Nadat we alles in de kamer hadden gingen we er even op uit.

We zijn ook op de hoogste verdieping geweest. Op de 15de verdieping waren geen kamers meer maar waren de ruimten gevuld met apparatuur van de zenders die op het dak staan. We konden ook zo naar buiten toe lopen. Dus dat was wel mooi konden we de hele stad even zien ! Natuurlijk foto en film gemaakt. Maar wel vreemd dat ze dat niet opslot hebben gedaan. Iedereen in het hotel kan er zo komen als men dat zou willen.

Stad Nis

de 15de verdieping dus !   de 15de verdieping dus !

Toen we buiten waren liepen we een winkelstraat binnen en hier en daar even kijken natuurlijk. Onderweg even wat gedronken op terras want het wil wel zweten in de stad….hahaha. We gingen ook weer naar een soorte met burcht. Hier was ook weer veel oudheid te zien. Hier hebben we ook diverse foto’s en film gemaakt.  We hebben in een winkel ook wat souvenirs gekocht. Na dit korte bezoek aan Nis gingen we maar even wat eten. Na het eten nog even wat uit het raam hangen J en verslag getikt en gedoucht. Tevens hebben we de zonsondergang nog even gezien uit het raam wat open kan…(dit zou in Nederland nooit kunnen) het raam open van de hotelkamer op de 6de verdieping dus !

Tevens hebben we op de hoogste verdieping nog even wat nacht foto’s gemaakt en het weer lichte ook nog een beetje… Morgen gaan we naar Kopaonik toe, we zijn benieuwd hoe dat gaat.

17 Juli 2009
Dag : Vrijdag
Weer : 30 graden toen we weg gingen en 20 graden toen we aankwamen.
Aantal km : 145 km

Sunny Heights
Tel : +381 – 36 471027

Vandaag een rit naar het gebergte Kopaonik. We gingen vanmorgen vroeg van bed. De wekker stond op 06.00 uur. Moest ook wel wat onze kamer was niet al te verduisterd. De gordijnen hingen niet allemaal op hun plaats dus het was al snel licht in de kamer. Er was ook al erg veel bedrijvigheid buiten…..

Dus we waren er al vroeg af. Alles weer wat inpakken en toen dat klaar was maar even ontbijten. Nou daar moesten en we niet al te veel van voorgesteld en dat was ook maar goed want het zag er wel goed uit maar de ambiance waar het was, was bedroevend. Geen sapjes te verkrijgen, de koffie was ook niet lekker en de rest weten we niet…we hebben maar een licht ontbijt gehad. Toen we dit achter de kiezen hadden gingen we weer naar boven toe en gingen we maar uit checken. Het bleek nu dat we niets hoefden te betalen. Nou dat is een meevaller, maar ik ben benieuwd dat de maatschappij nu ook een melding krijgt dat we dat hotel nog niet hebben betaald. We hoefden maar 4100 Dinar te betalen officieel en dat is rond de EURO 43. We zullen het wel zien als we thuis komen en de creditcard afrekening zien.

Dus wij gingen er maar vandoor en we gingen de auto opzoeken en we laden deze weer vol. We gingen weg en we moesten eerst even een benzine pomp op zoeken. We kunnen maar beter niet in de bergen vast staan en geen benzine meer hebben. Dus met de kaartlezer aan de rechterkant kwamen we er wel weer uit. Het was een vlotte jongeman die ook wel naar Amsterdam wou. Alleen het kost hem te veel geld om dat voor elkaar te krijgen. Voor hen is het veel geld natuurlijk om naar Nederland te komen. Maar desalniettemin heeft hij ons natuurlijk wel geholpen. Nadat de tank vol was gingen we op pad. Met de kaart op schoot en zo gingen we NIS verlaten en richting Kopaonik.

We verlaten Nis   Onderweg bij Merosina

Onderweg, vlak voor Prokuplje, kerkje!

Kerkje!

Binnen in de kerk   Binnen in de kerk

Karakteristiek beeld van Servië

Karakteristiek beeld van Servië   Begraafplaats

Onderweg hebben we even koffie gedronken natuurlijk en gingen we weer verder. Rond 13:00 uur waren we er. De temperatuur is geleidelijk gezakt van 30 graden naar 20 graden. Dat is nogal een stukje verschil met wat we gewend waren de afgelopen tijd. We zitten hier op een hoogte van rond de 1700 m. We hebben het weer gered. Onderweg zagen we de mast al die Hepke graag wil bezoeken. We zullen eens zien dat dat ook lukt. Dat gaan we morgen proberen. We hebben ingecheckt en we kregen een appartement tot onze beschikking. Later bleek dat we toch hebben geruild van appartement want de koelkast deed het niet. En nu hebben we ook een grotere kamer ook voor 2 personen. Dus qua prijs maakt het niets uit dus. Ze hadden ook gezegd dat het eten er ook bij in zat, maar dat weten we 100% zeker dat dat niet zo is. Alleen maar ontbijt. Later zouden we nog een paar dingen vragen maar die mevrouw kon bijna geen Engels. Dus dat moeten we zaterdag ochtend maar ff vragen. We hebben even wat rond gekeken en gewandeld en gereden. Het is hier wel rustig hoor. Er zijn wel mensen maar die komen hier blijkbaar voor de rust ? Maar verder is hier voor de kids niet veel te doen. Er zijn hier wel een aantal kinderen. In de winter is het hier drukker en ook mooie gezichten natuurlijk qua natuur. Nu ziet het er ook mooi uit hoor ! Maar er is niet echt veel te doen. Heel wat rustiger dan in Belgrado of Nis. Toen we waren uitgewandeld etc. was het tijd om iets te eten. We gingen een pizza eten. 2 Napoliana pizza’s voor EURO 10 en 2 drinken. Totaal waren we EURO 13 kwijt. Dat is niet duur dus. Na het eten nog wat gelopen en hebben we weer even het verslag en gedoucht….en wat we dan morgen gaan doen, evt. de mast opzoeken..maar dat zien we dan wel weer even.

De doorgang naar Kopaonik nationaal park

18 Juli 2009
Dag : Zaterdag
Weer :  26 graden
Aantal km : 12 km

Sunny Heights
Tel : +381 – 36 471027

Vandaag hebben we een dag ter besteding voor ons zelf. Het plan is om de berg Gobelja te beklimmen ! Er is ook wel een weg naar toe maar dat moet met een 4 wiel aandrijving qua auto en dat hebben we niet. We zijn vanmorgen eerst even wezen ontbijten om 08.00 uur. We wisten niet wat we moesten verwachten, maar toen we er naar toe liepen kwamen we een hele groep kinderen tegen. Ze zijn hier denk ik op kamp ? Maar het waren allemaal kinderen. We moesten in de rij wachten om wat te krijgen. Brood stond op tafel en we kregen een kop thee ingeschonken en we kregen een bord met spek en ei erop. Dat was het. Je kon nog een bekertje yoghurt pakken en that’s it. We hebben wel wat ei gehad en wat brood met jam etc…het was natuurlijk wel te eten. Maar goed geeft ook niets… Na dit ontbijt gingen we naar de receptie toe om wat meer informatie te krijgen hoe we bij de berg Gobelja moesten komen. We wisten al dat er geen weg heen was (wel voor de werk lui etc.) maar ze zei dat we naar Hotel Srebrnac moesten gaan en dan vandaar omhoog klimmen ! Zo gezegd zo gedaan….Wij naar het hotel toe en wij in het Engels uitleggen hoe en wat we willen en we kwamen eruit…We konden omhoog via de berg en dan maar eens kijken hoe en wat allemaal. Wij weer terug naar de auto en de tas opgehaald. Daarna zijn we met de tocht begonnen.

De klim duurde een uurtje, toen waren we waar we moesten zijn. Onderweg wel een paar keer gestopt om wat te drinken en uit te rusten. De berg is 1920 m hoog en wij zitten op 1720 m hoogte, dus we moesten 200 m klimmen omhoog.. Maar we hebben het gered en we hebben hier ook wel wat tijd doorgebracht, rondlopen, zitten en drinken en lekker uitrusten. Na een tijdje gingen we weer naar beneden toe, we kregen ook nog een SMS van Sibbele wijn broer welke nu in Duitsland zitten. Altijd leuk natuurlijk. Naar benden ging natuurlijk veel makkelijker. Maar wel oppassen dat je niet uitglijdt natuurlijk ! Toen we weer bij het hotel Srebrnac aankwamen hebben we maar even koffie gedronken.

Het is een hele klim..   We hebben het gehaald

Daarna gingen we weer naar het hotel toe Sunny Heights. Toen zagen we ook dat het erg druk was op het parkeer terrein. Het lijkt wel dat de mensen een weekendje weg zijn of zo en dan gaan ze hier naar toe. Volgens ons is hier niet zo veel te doen ook voor kinderen niet. Maar ze zullen zich wel vermaken denken we dan maar. We hebben hier ook nog wat rondgelopen en wat foto en film gemaakt. Daarna gingen we even naar de kamer toe en ze waren wel geweest om nieuwe handdoeken neer te leggen. Dat is goed natuurlijk. Nadat we ons wat hadden opgefrist gingen we op het terras wat eten. We bestelden 2 pizza’s (klein) en wat drinken. Totaal rond de EURO 8. Geen geld dus ! Toen we dit op hadden gingen we even wat rondwandelen. We zijn ook nog even bij de receptie geweest hoe duur het bellen is vanuit de kamer..maar dit bleek ongeveer dezelfde prijs als met de GSM bellen. Tevens hebben we voor een uur internet gekocht..Rond de EURO 2. Kunnen we een paar dingen nog even uitzoeken voordat we naar Cacak gaan. We kregen ook te horen dat de ski liften morgen (Zondag) open zijn van 08:00 tot 15:00 uur. Misschien kunnen we nog naar het monument of obelisk toe wat op een berg staat. Er gaat wel een ski lift naar toe. Dus dat zullen we morgen wel even zien hoe en wat. Morgen vertrekken we naar Cacak toe voor 2 dagen. Eens zien wat dat allemaal inhoud. Daarna nog naar Belgrado toe voor 1 nacht en dan weer terug naar Nederland.

19 Juli 2009
Dag : Zondag
Weer : 26 graden
Aantal km : 190 km

Prezide
nt Hotel
Bulevar Osolobodjenja bb, Cacak
Tel : +381 – 32 371401

Vandaag gaan we weer op pad. Ons eindbestemming is Cacak.

Toen we vanmorgen uit het raam keken was het net dat we in een wolk waren beland. Het was erg lage bewolking en het bleek rond de 10 graden te zijn !! Brrrr. Het leek wel winter. Maar dat wil natuurlijk ook wel aangezien we wel hoog zitten.

Kopaonik is de mist (laag hangende wolken)

Na het ontbijt hebben we nog even wat rond gelopen en het was wel fris om de benen. We wilden de ski lift ook nog in, maar die ging blijkbaar niet omhoog aangezien  je ook niets zag op die hoogte. Dus dat ging niet door. We zijn toen naar onze kamer gegaan en hebben onze spul ingepakt en gaan we maar uit checken. Zoveel was er ook niet meer te doen hier. Dus wij onze koffers inpakken en in auto brengen en nog een laatste check in de kamer dat we niets achter lieten en gingen we uitchecken. Toen alles ingepakt en bezakt in auto lag gingen we nog even naar de berg Gobelja, om even te kijken naar de mast en kon Hepke nog even een laatste scan doen. Toen we daar aankwamen zagen we de mast echter niet meer. Dus we hebben wel erg geluk gehad dat we de mast gisteren hebben gefotografeerd !! En dat we hem ook nog hebben beklommen..de berg dan.

Onderweg van Kopaonik naar Cacak..

Karakteristiek beeld van platteland   We verlaten het nationaal park

We gingen maar richting onze volgende bestemming. Dus de auto 180 graden draaien en GO. Onderweg hebben we weer even koffie gedronken natuurlijk en van het uitzicht genieten. Het werd telkens warmer. Uiteindelijk werd het een graadje of 26. Niets mis mee dus. We wouden een weg inslaan welke ons naar Cacak bracht maar we werden aangehouden door politie mensen. Dus wij uitleggen wat er was, maar ze zeiden je kan beter de andere weg nemen want die is sneller. De weg waar we nu op reden was een 80 km weg zullen we maar zeggen. Dus zo gezegd zo gedaan, wij om keren en de andere weg nemen. Dit kwam uiteindelijk allemaal wel weer goed. We moesten ook nog even een benzine pomp op zoeken aangezien we geen kaart hebben van Cacak. Kan altijd handig zijn natuurlijk. Onderweg hebben we ook nog even wat gegeten en dat was een grill lunch. We hadden een kleine gemengd grill vlees en wat patat en brood. We hebben niet alle vlees opgegeten, het is en blijft gegrild natuurlijk en je weet niet hoe het valt bij ons westerlingen. Maar het ging allemaal goed en na dit grillen gingen we weer op pad. Onderweg gestopt bij een benzine pomp en ja hoor, de kaart van Cacak was er. Gelukkig.

Crkva Stara Pavlica Churc The old Pavlica (9th century)

Bij het dorpje Bare...

Oud busje...   Nog 6 km naar Cacak...

Nu kunnen we het hotel opzoeken waar dit ligt en klaar is kees…Nou dus niet helemaal. We hebben Cacak wel bekeken maar we kwamen niet bij onze bestemming uit. Wij maar even vragen hoe en wat allemaal. Nou we zaten niet ver, dus wij weer terug en konden het weer niet vinden. Wij nog maar eens vragen waar we waren en waar we moesten zijn. Dat wisten we inmiddels waar we moesten zijn. Het lijkt net vakantie man, en wijs maar aan waar je bent. Nou dat hebben we hier ook weer geweten. Ze kunnen niet een aanwijzen waar ze zitten en laat dan staan waar we moesten zijn…. Maar uiteindelijk hebben we het gevonden hoor ! Het was op zich weer niet moeilijk maar je moet het even door hebben. Er staan wel straat namen op bordjes maar dat kunnen wij niet lezen. Dus dat gaat al niet ! Wij eerst maar even inchecken.

Nou dat was ook weer een ramp. Deze kon bijne geen woord Engels dus dat werd weer een hele opgaaf. Maar uiteindelijk kregen we een kamer…maar…dit was niet de juiste kamer. We hadden een deluxe kamer met mini bar, sitting room etc….dus luxe. Dat was de kamer die we kregen dus echt niet. Dus wij weer naar beneden en het uitleggen. Nou het ging nog net goed….maar we hebben uiteindelijk een appartement gekregen die wel voldeed aan de specs die op het briefje stond. Kan je zien dat ze niet de brief lezen… Het is ook niet vol in het hotel… Maar de kennis van het Engels is beduidend veeeeeel lager dan bij ons. Toen we alles weer te plak hadden gingen we er even op uit.

Ovcar   Even een foto stop

We gingen even naar Ovcar Banja gebergte. Hier staat een mast op een berg. En misschien kunnen we er komen met de auto. Maar dat is helaas niet gelukt. Onderweg hebben we een paar keer een stop gehad om even wat te fotograferen. Maar de afslag die we moesten hebben stopte halverwege. Daar stond inmiddels een klooster… Dus wij konden niet verder terwijl op de kaart nog wel een weg stond welke ons bracht op de top van de berg waar de mast staat. Wij konden in ieder geval niet verder. Dus wij maar weer terug en nog wat verder gereden. Als je van kloosters houdt dan zou je dit allemaal kunnen bekijken. Er staan genoeg hier. Onderweg nog een paar foto stops gedaan en toen zijn we weer richting het hotel gegaan.Dit was niet zo moeilijk meer te vinden.

Toen we daar aankwamen de auto even pakeren en gingen we even wat lopen richting het centrum. Eens zien hoe ver het is. Nou dat blijkt niet zo ver te zijn. Je kunt het dus lopend doen. En dit doen we morgen natuurlijk ook even. De winkels waren nu dicht en zullen het morgen wel even zien. Misschien kunnen we wat souvenirs kopen etc. Toen we weer terug kwamen hebben we bij het hotel gegeten. Een pizza voor 2 personen. Dit was de grootste pizza die ze hadden en die konden we gewoon delen natuurlijk. Was lekker. En na zo’n lange wandeling waren we er ook wel aan toe. Na het eten zijn we naar onze kamer gegaan waar we het verslag hebben getikt en foto’s uitzoeken en nog wat gedronken. Wat we morgen allemaal gaan doen dat zien we dan wel weer even.

20 Juli 2009
Dag : Maandag
Weer : 28 graden
Aantal km : 65 km

Prezident Hotel
Bulevar Osolobodjenja bb, Cacak
Tel : +381 – 32 371401

Vanochtend rond 07.30 uur opgestaan en gereed maken voor ontbijt. Nou dat was wel goed, je moest het even uitzoeken wat je wou en dat kreeg je dan ook. We hadden brood met ham en kaas en thee en orange juice. Was wel goed. Toen het ontbijt op was gingen we lopend richting de stad.

Het centrum dus. Het was niet zover lopen. We hebben ook op een brug gestaan met mooie uitzichten. Verder zijn we de stad even in geweest. Je moet hier wel zoeken naar souvenirs winkels, we hebben ze nog niet gevonden zoals bv in Amsterdam. We hebben verders niets gekocht. Natuurlijk wel even koffie gedronken. Dat was al rond 09.30 uur. Later die ochtend hebben we nog een bakkie gehad en dan met een stukje taart. Was wel lekker fris allemaal. De taart dus.

City centrum

Winkelstraat   Geld pinnen...

Lokale markt

We besloten maar weer richting het hotel te gaan. Daar hebben we ons even wat opgefrist en daarna met de auto richting het westen gereden. Dezelfde weg die we gisteren gedaan hadden, maar nu even verder. We hebben diverse stops gehad om foto’s te maken van lokale woningen (hoe de mensen hier leven) , bergen en ver gezichten. Onderweg moesten we ook een paar keer door de berg heen…mbv een tunnel natuurlijk..Was wel leuk. We wilden naar een plaatsje toe, maar de weg was afgesloten en konden wel verder via een omweg, maar dat hebben we niet gedaan. We weten dan niet precies hoe het allemaal gaat hier…Dus zijn we weer teruggereden. Onderweg even bij dezelfde hangbrug gestopt als gisteren en daar hebben we even koffie gedronken. Het was lekker rustig daar. Gisteren was het er drukker. Het was toen ook zondag natuurlijk. Na de koffie gingen we weer richting het hotel toe. Daar aangekomen even wat bijkomen en wat drinken.

Daarna gingen we weer even aan de wandel. Maar nu de andere kant uit. Onderweg een lekkere ijsco gehad en daarna gingen we een winkel centrum in. Dit zagen we pas toen we de ijsco opaten. Dus wij daarbinnen even kijken en hebben wat nivea spullen gekocht en malibu. Dit was maar EURO 9,50 terwijl dit in NL wel EURO 20 is. Dat scheelt wel even wat. Kan Hepke dit mooi opdrinken. We hebben ook wat nectarines gekocht. Was ook niet duur. 4 stuks voor nog geen EURO 0,30. Geen geld dus. Een watermeloen (een hele) kost ongeveer EURO 0,80 !!! Terwijl je in Nederland hier wel EURO 3,- voor neer telt !! Onderweg hebben we deze nectarines even opgegeten en wat gedronken. Was lekker. Daarna gingen we weer richting het hotel waar we het verslag etc nog even hebben gedaan en daarna even eten.

Morgen vertrekken we weer naar Belgrado. Naar hetzelfde hotel waar we eerst ook zaten. Dit moeten we dus wel kunnen vinden met TomTom. Het is ongeveer 2,5 uur rijden..Maar we komen er wel !!

21 Juli 2009
Dag : Dinsdag
Weer : 23 oplopend naar 30 graden
Aantal km : 181 km

Hotel Best Western Sumadija
11000, Sum
adijske TRG 8, Belgrado
Tel : +381 – 11 3054100

Vandaag gaan we weer naar Belgrado toe. We gaan naar hetzelfde hotel waar we ook begonnen. We gingen weer gewoon 07.30 uur van bed af en rustig aan alles wat inpakken en toen weer even ontbijten. We hebben hetzelfde gehad als gisteren. Daarna gingen we uitchecken. We hoefden wederom niet te betalen. Dus we moeten maar even zien wat er van de creditcard is afgehaald. Daarna gingen we op weg naar Belgrado. Onderweg hebben we diverse stops gedaan om nog wat laatste foto’s te maken van het platteland.. Onderweg hebben we ook weer even koffie gedronken maar dat ging geloof ik niet helemaal goed. We hadden de lokale koffie. En dat was gewoon prut koffie waar de koffie nog onderin zat. En geen suiker….maar wel een zoetje erbij. Tevens een glas spa rood zullen we maar zeggen. We hebben het niet helemaal opgedronken. Later maar in Belgrado weer een lekker bakkie nemen. We gingen onze weg vervolgen richting Belgrado.

Onderweg naar Belgrado

Onderweg naar Belgrado   We naderen Belgrado

Belgrado sky line

Ga recht door...

Het werd langzamerhand wel drukker op de weg. Maar met de kaart op schoot gingen we onze weg volgen die we moeten doen. Maar op een gegeven moment kwam er een afslag en deze stond niet op de kaart. Volgens ons moesten wij niet richting het centrum van Belgrado en we namen de andere weg dus. Niet goed. We gingen een stukje omrijden…maar wonder boven wonder had onze 2de vriend, TomTom de weg weer gevonden en toen was het weer een makkie ! We kwamen op dezelfde weg uit die we vorige week maandag ook hadden gereden. Van het vliegveld naar het hotel. En dit was toen wel weer bekend terrein.

Onderweg hadden we ook nog een kleine op onthoud. Er waren weg werkzaamheden en iedereen moest naar 1 baan worden geleid. Maar dit ging wel goed maar je zou zeggen waar is de mentaliteit van de mensen dan en het sociaal gedrag in het verkeer. Links en rechts haalden mensen ons in en men ging zich zag om de paaltjes heen om maar zo snel mogelijk een afslag te krijgen hoe en wat. We hebben het er goed afgebracht. Gewoon rustig blijven en ritsen. Niets aan het handje. Daarna konden we onze weg weer vervolgen. Al snel kwamen we op bekend ! terrein voor ons wat we al eerder gedaan hadden dus dat kwam van pas. Daarna naar het hotel toe en foutloos parkeerden we onze auto voor het hotel. No worries  mate ! Even inchecken en klaar was het weer.

We hebben al het spul weer in dezelfde kamer gezet als vorige week. We hebben ook nog even navraag gedaan over het vliegtuig wat morgen vertrekt en dat was allemaal OK. Geen vertragingen etc. Daarna gingen we nog even wat drinken halen voor vanavond en gingen we mbv de taxi naar het centrum van Belgrado. Hier kunnen wij niet rijden. Erg druk en links en rechts passerende auto’s ! We hebben nog diverse souvenirs gekocht en een lekker bakkie koffie met cheese cake gehad ! Lekker hoor. Dit hadden we wel verdiend na zo’n moeilijke rit !

We zijn even bij het PTC RTS gebouw geweest om foto’s daar van te maken. Daarna nog wat rondgelopen en zijn we met de taxi weer terug gegaan naar het hotel. Daar hebben we nog even het verslag getikt en de koffer ingepakt voor morgen. Want morgen is onze terugreis alweer. Wee gaan weer naar huis toe. We hebben ook nog even bij de MC Donald gegeten. Even lekkere friet gehad en een hamburger. Daarna weer naar het hotel toe voor een welverdiende douche en gaan we ons gereed maken voor vertrek morgen.

Gedenk teken, naar aanleiding van de NAVO
bombardement in 1999

22 Juli 2009
Dag : Woensdag
Weer : 34 graden
Aantal km : 22 km

Vandaag gaan we weer naar huis toe. Onze vlucht gaat om 14.25 uur. Maar eerst moeten we de auto weer op het vliegveld achter laten. De rit naar het vliegveld mbv TomTom is ongeveer een half uur. Onderweg nog even tanken en dan naar het vliegveld toe. We moeten de papieren even laten zien aan de wachter daar en de auto parkeren waar we hem ook hebben opgehaald. Daarna de sleutel inleveren bij Hertz rent a car. En dan inchecken.

We waren mooi op tijd. Dus we konden ook nog kiezen waar we wilden zitten ! We gingen bij de exit zitten. Hebben we mooi beenruimte. Nadat onze bagage was ingecheckt gingen we even wat eten. Dit hadden we wel verdiend natuurlijk. We hebben nog wat rondgelopen en toen was het tijd dat we de douane voorbij gingen. Dit ging natuurlijk goed. We konden het land verlaten. We liepen naar de gate toe en het vliegtuig was er nog niet. Wij even wachten en later moesten we nog een keer door de scan. Ja dubbele check dus. Het vliegtuig vloog mooi op tijd. Dus geen vertraging. Is de bagage aan boord ? Na een krappe twee uren kwamen we in Frankfurt aan. Hier werden we weer met bussen naar de depatures gebracht. Hier moesten we ook weer door diverse scans heen en we werden even gecontroleerd op explosieven ! Maar we hadden niets. We kunnen rustig verder.  Nog even rondlopen en toen gingen we wederom met bussen naar het vliegtuig toe. Wij instappen en we hadden weer goede plaatsen. Het vliegtuig was niet vol. Na 50 minuten kwamen we in Amsterdam aan. Het vliegtuig lande mooi op tijd. Wij naar de bagage band toe en warempel de bagage kwam al vrij snel !! Het is gelukt. Onze bagage hebben we. Wij alles pakken en naar de bus toe. Deze stond al klaar voor ons. Na 10 minuten kwamen we op P3 lang parkeren. Wij naar de auto toe lopen en deze stond nog net zoals we hem hadden achter gelaten. Alles inpakken en naar de uitgang rijden. Creditcard erin en klaar is kees. We konden naar huis. TomTom geïnstalleerd en rijden maar. Onderweg hebben we even bij Haje gegeten. Hier waren we wel aan toe. Rond 22.30 uur waren we thuis en alles even uitpakken en te plak zetten. Wassen doen we de volgende dag wel even. Na een lekker douche en wat drinken gingen we naar bed toe. De volgende dag hebben we de wasmachine aangezet en kon het “normale” leven weer opgepakt worden. Dit was onze vakantie. Nu begint het normale leven weer. We hebben een leuke  vakantie gehad.

Op het vliegveld   We gaan weer naar huis...