Home

Vakantie 26 November 2005 t/m 24 December 2005 Nieuw Zeeland | Deel 1

26 November 2005
Weer : Bewolkt en mistig, 15˚C

De dag is aangebroken om te vertrekken naar het verre Oosten. Sibbele en Hepke kwamen rond 08:30 uur aan in Bolsward. Dit was het verzamelpunt voor vertrek naar Schiphol. De ouders van Sibbele kwamen er ook al  aan. Naomi en Christiaan gaan ook mee. Iedereen in de auto en Sibbele rijdt zelf naar Schiphol toe. We kwamen rond 09:30 uur aan op Schiphol. De auto in de parkeergarage gezet en daar gingen we dan naar de vertrek hallen. We gingen eerste onze bagage maar eens wegbrengen, dus we moesten eerst maar even in-checken. We proberen bij het inchecken een stoel te krijgen bij een EXIT plaats in het vliegtuig. Met een goede overtuigingskracht van Sibbele lukt dit de heenreis gedeeltelijk. Maar dat geeft niets. Na dit geregel heeft Naomi de koffers op de band gedrukt met haar voetje. En daar gingen onze koffers. Heeft ze goed gedaan. Nu maar afwachten dat de koffers ook in Nieuw-Zeeland aan komen. Nadat we de bagage kwijt waren gingen we eerst maar eens een bakkie koffie drinken…dit zal het laatste bakkie zijn in Nederland…Dit was een duur bakkie, rond de € 26 koste dit !!!

Ja en toen was het tijd om afscheid te nemen….Dit ging natuurlijk wel, maar je laat iedereen wel achter voor een weekje of 4…dus dit werd even uitvoerig gedaan….We hebben het natuurlijk allemaal overleefd en we vertrokken dus door de douane heen. Om 12.00 uur vertrok ons vliegtuig richting Kuala Lumpur. Wat heel vreemd was dat het al om 16:00 uur donker werd….ja we gingen ook richting de nacht.

27 November 2005
Dag : Zondag
Weer : Mooi weer, 28˚C

Accommodatie
: Equatorial Hotel in Kuala Lumpur

Aan komst in Kuala Lumpur ging goed. Na de douane gingen we met de auto richting ons hotel toe. We hadden in het hotel een dagkamer. Helaas hadden we niet het hotel wat we voor ogen hadden. Het hotel wat wij dachten dat was dicht bij de Petronas Towers, maar helaas we zaten 40 km buiten de stad. Maar niet getreurd, het was wel een goed hotel hoor ! Daar aangekomen hebben we eerst wat geslapen. Na die tijd wat rond gelopen en wat gegeten. Rond 18.00 uur werden we weer opgehaald en werden we weer naar het vliegveld van Kuala Lumpur gebracht. Overigens was dit een mooi vliegveld hoor ! De vlucht vertrok op tijd, dus geen centje pijn ! Auckland here we come !!

28 November 2005
Dag : Maandag
Weer : Mooi weer, 21˚C

Accommodatie
: Dalma Court Motor Inn Auckland

De vlucht ging gesmeerd. Niets aan de hand. We kwamen gezond en wel in Auckland aan. Door de douane heen en toen onze bagage ophalen. Bij de bagage claim bleek dat één van de koffers is zoekgeraakt. Sibbele zijn koffer kwam wel over de band maar Hepke zijn koffer niet ! Balen dus. Na een tijdje hebben gewacht bleek dat er meerdere koffers weg waren. Dus we waren niet de enige. We hebben alles doorgegeven hoe de koffer er uit ziet en waar we de eerste dagen verbleven. Ze hebben ons een 0800 nummer gegeven wat we konden bellen om te vragen hoe het met de koffer is gesteld. Maar niet getreurd, de bagage reist met ons mee. Als hij binnen 3 dagen niet in Auckland is dan volgt de bagage ons. We hoeven er niet op te wachten zeg maar ! Nadat we dit gehad hebben zijn we onze auto gaan ophalen bij Budget.
Stand van kilometer teller was : 7336 km.

Alles geregeld en we kunnen op pad. De auto stond netjes geparkeerd op parkeerplaats van Budget en wij konden zo weg rijden. Alles in de auto en Sibbele begint met rijden. Hepke gaat kaart lezen. We hebben eerst even uitgezocht waar we moesten zijn in Auckland. Wel zo handig dachten wij. Al met al bleek het niet zo moeilijk te vinden in Auckland. Het ging erg goed het rijden naar het hotel toe. Geen centje pijn…Makkie ! We kwamen iets later aan in het motel maar dat gaf niets natuurlijk. Inchecken en alle snaar de kamer brengen. De werknemer bij het hotel is een vlotte tante met een goede babbel.

Toen we in het hotel waren hebben we nog even gebeld met het 0800 nummer wat we hebben gekregen tbv bagage van Hepke. We hebben nog geen contact gehad. Afwachten maar..Daarna hebben we wat rond gewandeld vlakbij het hotel. We hebben ook wat inkopen gedaan tbv ontbijt de volgende dag. We zijn ook bij een shoppingmall geweest, Westfield heet dit..Een groot gebouw met verschillende winkels erin…Ook een supermarkt. Toen we thuis kwamen gingen we eerst maar even onder de douche en gereed maken voor het avond eten. We hebben besloten dat we bij het hotel gaan eten bij Gengy’s. Hier kan je zoveel eten als je wilt voor $19,95 p.p. excl. drinken. We kunnen overigens niet koken in het huisje waar we zitten. NA het eten hebben we even naar huis gebeld (Collect Call) om te zeggen dat alles goed is gegaan en dat we gezond en wel in Auckland zitten !

29 November 2005
Dag : Dinsdag
Weer : Mooi weer, 21˚C
Rit : 130 km

Na een goede nacht rust hebben we ontbijt gemaakt. Dit is goed bevallen en we maken ons op voor een leuke dag ! We gaan vandaag op pad met de auto. We gaan naar Waitakere Ranges Regional Parkland. We gaan in ieder geval een TV mast (Waiataraura) opzoeken. De weg gaat over de senic drive. Dit is op aanraden van de hotel medewerkster. Dit is wel een bochtige weg, dus kunnen we goed met de auto proberen !

Na al deze bochten kwamen we bij de TV mast. Onderweg veel lookout’s gehad. Dit kunnen jullie op de DVD en film zien ! Hepke heeft verscheidende foto’s gemaakt van de mast. Na al dit spectacul eerst maar even wat eten. Na het eten hebben we eerst maar even de korte broek aangedaan. Het was prachtig weer ! Beter dan in Nederland natuurlijk ! Toen zijn we onderweg nog langs een estate gereden. Hier hadden we de info vandaan wat betreft de mast. Bij de estate aangekomen hebben we een kleine rondwandeling gekregen . Daarna hebben we wat rond gewandeld aldaar. Na al dit leuks zijn we verder gegaan. De reis gaat nu naar Bethelss Beach. De weg er naar toe was ook vrij bochtig. Maar het strand was zwart van kleur, maar het uitzicht was prachtig ! Weer film en veel foto’s gemaakt natuurlijk !

Daarna pakken we nog een strand , namelijk Piha beach. Dit is wederom een weg met veel bochten ! Maar het uitzicht was wederom prachtig. Er staat een grote rots in de zee, Lion Rock. Dit is een monumentaal iets. Deze rots kon je beklimmen en dat hebben wij natuurlijk ook gedaan. Een goede wandeling naar boven toe. Natuurlijk boven aangekomen genietend van het uitzicht natuurlijk. Het was nog telkens mooi weer. Na dit hebben we maar een ijsco genomen.. Het was ook al weer tijd voor de terugreis. Onderweg hebben we bij een cyber cafe ge-internet. We hebben van ons laten horen, nu maar afwachten dat we weer bericht terug krijgen. Kosten van het internetten was 1 uur voor $3,- (goedkoop) Na al deze inspannende dingen hebben we maar pasta gegeten bij een Italiaans restaurant. Was lekker hoor. Daarna naar het motel gegaan. We hebben lekker gedoucht. Daarna hebben we ook kaarten geschreven voor het thuisfront. En toen maar op bed. Morgen meer !

Waiatarua - Auckland

Waiatarua - Auckland Waiatarua - Auckland

Lion Rock

30 November 2005
Dag : Woensdag
Weer : Vrij Zonnig, 23˚C
Rit : 40 km

Na een goed ontbijt gingen we rond 09.15 uur weg, we gaan naar de One Tree Hill toe in Auckland. En natuurlijk moeten we dat met de auto doen. Je kan wel met de trein maar dan ben je afhankelijk van de terugreis van de trein. Dus we besloten maar met de auto te gaan…Hepke als kaart lezer en Sibbele rijdt in de auto ! Als dat maar goed gaat. Maar na 20 km !!! kwamen we bij de One Tree Hill. En dat was ook nog foutloos gereden ! We hebben bij de hill rondgelopen en bij het monument geweest, eerst een berg op lopen. Dit was niet moeilijk natuurlijk, het was erg mooi weer. Na de klim even uit rusten en foto’s en film gemaakt de stad Auckland. We hadden vrij zicht. Wel een grote stad hoor !! Ongeveer 1 miljoen inwoners… Daarna hebben we nog wat rondgelopen en koffie gedronken. We zijn ook bij een planetarium geweest. Dit was wel interessant om te zien. Daarna gingen we weer richting het motel. Daar aangekomen eerst even uitladen etc.

Rond 15.00 uur zijn we naar Westfield Shopping centrum gegaan. Daar hebben een wel verdiende bakje koffie gedronken met een stukje gebak. Aangezien dat Hepke zijn koffer nog niet gearriveerd was hebben we maar 2 T-shirts gekocht. Dan kon hij toch wat aan doen. Rond 16.00 uur waren we weer thuis. Daarna gedoucht en klaar gemaakt voor ons bezoek bij 2 dames waar we Email contact mee hadden en dat ze het wel leuk vonden dat we even langs kwamen als we in de buurt waren. Zo gezegd zo gedaan natuurlijk. Rond 1800 uur waren we ook ter plaatse. We hebben een leuke avond gehad en lekker gegeten. Rond 23.00 uur moesten we maar weer eens gaan en gingen we op avond terug naar ons motel. Het was wel wat pittiger rijden dan overdag, maar we hebben het gevonden natuurlijk !  Al met al een leuke dag gehad vandaag. We gingen rond 00.30 uur op bed.

One Tree Hill

One Tree Hill is een slapende vulkaankegel (182 m) in het Cornwall Park 7 km ten zuiden van het centrum van Auckland. De laatste eruptie was 20.000-30.000 jaar geleden. De lava bedekte een gebied van 20 km. Het was ooit de plek van de grootste prehistorische Maori-nederzetting in de regio. De vulkaan is genoemd naar de eenzame podocarpus totara die in de 17e eeuw op de top werd geplant. De Europese immigranten gaven deze naam aan de heuvel.

Sindsdien is een reeks van eenzame bomen aangevallen door mensen die op verschillende zaken de aandacht wilden vestigen. Na enkele motorzaagaanvallen door radikale Maori's werd in 2000 besloten de laatste, een Montereyden, weg te halen en de naam werd veranderd in "No Tree Hill". In 2002 werden er 6 boompjes gepland: Six Tree Hill.

Één van de Maori-namen voor de heuvel is Maungakiekie: berg van de kiekie, kiekie (Freycinettia banksii) Epiphyte een klimplant uit de schroefpalmfamilie. Deze naam suggereert wel dat de vegetatie

in de Maori-tijd anders was dan nu. Een andere Maori-naam is Te Totara i Ahua, die refereert aan de heilige totaraboom (podocarpus totara) en kan worden vertaald als de Totara die alleen staat. De Totara is heilig om dat hij geassocieerd wordt met het doorsnijden van de navelstreng van de pasgeboren baby. Dit is een belangrijke ceremonie in de Maori-samenleving. De gebeurtenis herinnert aan de geboorte van de jongen Koroki. Een latere Maori-koning.

De totara boom is omgehakt in 1852 door een groep arbeiders die boos waren omdat enkele voorraden niet waren geleverd. Het werd omgehakt om als brandhout te dienen. Pogingen om een nieuwe totara op de heuvel te zetten mislukten. Sinds de 16e eeuw, en wellicht nog vroeger, was het gebied inclusief de heuvel bewoont door de Wai o Hua -stam. Ook andere Maori-stammen in het Aucklandgebied hebben hun sporen op de heuvel achtergelaten.

Op de top van de heuvel staat een obelisk, het graf van Sir John Logan Campbell. De obelisk staat er naar de wens van John Campbell om zo zijn bewondering voor het Maori-volk te gedenken. Het uitzicht vanaf de heuvel is mooier dan vanaf de Skytower in Auckland; je ziet niet alleen de stad, maar ook zijn havens en het schiereiland Coromandel.

1 December 2005
Dag : Donderdag
Weer : Volop zon, strak blauwe lucht, 23˚C
Rit : 61 km

Accommodatie : OREWA MOTOR LODGE OREWA

We vertrekken vandaag naar Orewa voor 2 dagen.

We gaan rond 09.20 uur weg uit Auckland en we kwamen rond 12.00 uur aan in Orewa. We hebben onderweg diverse stops gedaan oa. Pinehill, zendmast en water reservoir ! Natuurlijk waren hier ook weer mooie uitzichten over the City van Auckland…Hier hebben we wat gedronken en gingen we weer op pad. Hepke leest de kaart weer en Sibbele let op de weg…en natuurlijk wordt er ook nog gereden. In de verte zagen we een andere mast staan en Hepke wil daar ook even kijken. De mast staat aan de Glenvar Rd Close. Daarna gingen we de East Coast Rd weer op. Even verder rechtsaf de Haigh Access Rd op. Einde van de weg de Okura Scenic Reserve in en staan we op de Footbridge stil en genieten wederom van de natuur. Daarna de East Coast Rd op richting Orewa. Rond 12.00 uur kwamen we in Orewa aan. Eerst even inchecken en daarna boodschappen gedaan. We kunnen koken in het motel en de supermarkt was dichtbij. Na de boodschappen hebben we ook een internet cafe opgezocht. We laten even van ons horen. Daarna koffie gedronken aan de Hibiscus Coast Highway. Na de koffie een strandwandeling gedaan. Daarna weer naar motel om het avond eten klaar te maken en even een handwasje gedaan. Een paar witte T-shirt..met de hand gewassen.

Pine  Hill

Accommodatie : OREWA MOTOR LODGE OREWA

2 December 2005
Dag : Vrijdag
Weer : Prachtig weer, 23˚C
Rit : 75 km

We vertrekken rond 08.30 uur met de auto om de omgeving wat te bekijken. De reis gaat naar Whangaparaoa bay Peninsula aan de ene kant (de Noordkant) en de zuidkant is de Haurakigulf. We gaan als 2de naar de Gulf Harbour Marina, hier bevinden zich luxe boten welke gerepareerd en onderhoud wordt gepleegd. Na dit zijn we naar Bobbs Bay gegaan (uitzicht op Auckland en Skytower) Hier hebben we wat foto’s en film gemaakt. Vervolgens zijn we het wat hoger op gaan zoeken met uitzicht op de gehele haven inclusief de Hobbs Bay en de Matakatia Bay. Daarna zijn we gestopt bij Tarihunga Plateau. Hier hebben we uitzicht op de Whangaparaoa Bay en Orewa. Daarna zijn we naar Army Bay gegaan en van hieruit hebben we 5minuten gelopen om bij een waterval te komen genaamd Gully. Hier was een kleine waterval hoor…niet zo’n grote waterval.

Onze reis ging door naar Okoromaibay. Hier hebben we een broodje gegeten en uitzicht op de bay en Skytower (27 km verzicht) Na het eten gingen we naar Te Haruhi Bay. Hier hebben we een beach wandeling gedaan. We hebben diverse schelpjes gezocht en genieten van het uitzicht natuurlijk ! Daar was een sportdag aan de gang. Er waren allemaal bussen met schoolkinderen. Daarna zijn we weer helemaal naar het begin gegaan, Red Beach. Een korte wandeling gedaan. Na deze wandeling gingen we de Hibiscus Coast Highway weer op richting Waiwera. Wat hier nu precies was, dat weten we nog niet.. Onze terugweg naar Orewa werd onderbroken door een Viewpoint,een overzicht van de Whangaparaoa Bay, Orewa. Een zeer mooi uitzicht van het strand in combi met water en land.

Toen we bij het motel kwamen, hebben we eerst al het spulopgeruimd en toen een bakje koffie gedronken in het dorpje. We zaten op het terras en we zagen een Nederlands winkeltje staan, Windmill. De eigenaar die is hier 20 jaar geleden naar toe gegaan en niet meer teruggegaan. Ze wonen in Workworth. Hier hebben we wat Nederlandse producten gekocht, oa. Pepernoten, soep etc. Na dit bezoek hebben we nog wat inkopen gedaan tbv avondeten. We hebben veel gedaan vandaag..

3 December 2005
Weer : Mooi weer, zo nu en dan bewolkt 23˚C
Rit : 153 km

Accommodatie : Motel Six Whangarei

We hebben vandaag een rit van Orewa naar Whangarei. We gaan naar diverse plaatjes toe, onderweg aldus oa. The Honey Centre en het satelliet station. We vertrokken omstreeks 08.30 uur uit Orewa richting Whangarei. Onderweg zijn we gestopt bij de Honey Centre waar ze honing maken etc en souvenirs verkopen. We hebben een paar souvenirs gekocht. Daarna vervolgden we onze reis naar de satelliet station. Daar zijn 2 grote schotels en een kleintje. Het was niet toegankelijk voor toeristen maar wel van een afstand. Daarna zijn we verder gegaan om een bakkie koffie te drinken ± 10.15 uur in Dome Valley, daarna hebben we een lookout track gedaan van 40 minuten in Dune forest.

Terug gekomen hebben we nog een sapje genomen. Vervolgens gaan we richting Whangarei. Maar eerst komen we Wellsford tegen waar we werden verrast door een optocht ! En wel de intocht van Santa Claus (kerstman) Daarna gingen wij richting (via de toeristische route) Mangawhai heads. Daar hebben we een beach wandeling gedaan en een rotswandeling gemaakt (surfers beach)toen zijn we via Waipu naar Whangarei gereden waar we rond 15.00 uur aankwamen. Eerst even inchecken, daarna uitpakken, de 1ste was (wat niet droog werd inde droger, en hangt nu in de kamer) gedaan. Daarna hebben we onze boodschappen gedaan bij Pak & Safe. Daarna rond gewandeld en gedoucht.

Christmas Tree

Pohutukawa, New Zealand Christmas Tree

De pohutukawa (Metrosideros excelsa) is een tot 20 meter hoge boom met een brede kroon met kromme kronkelige twijgen. In cultuur wordt de plant vaak struikvormig gehouden. De naam pohutakawa stamt uit de taal van de Maori's. De bladeren zijn tegenoverstaand en van onderen net als de twijgen en de kelken dicht grijswit behaard. De bladeren zijn elliptisch, tot 10 cm lang, donkergroen, leerachtig en aan het uiteinde afgerond. De bloemen groeien in dichte kluwens. Ze hebben vijf wollig behaarde kelkbladen en vijf, zeer kleine kroonbladeren. Ze hebben vele, karmijnrode, tot 4 cm lange meeldraden, waarvan alleen de helmknoppen geel zijn. De stijl heeft een glanzend geelgroene, ringvormige honingklier. De vruchten zijn tot 1 cm grote doosvruchten, die driekleppig opensplijten. Aan het uiteinde van de vrucht blijft de bloemkelk zichtbaar. De pohutukawa is inheems in Nieuw Zeeland. Hij wordt veel als sierstruik gekweekt.

4 December 2005
Dag : Zondag
Weer : Mooi weer, zo nu en dan een bui 22˚C
Rit : 193 km

Vandaag zijn we erop uit gegaan met de auto. We vertrokken ± 08.00 uur. De reis ging naar Mt Parahaki via Memorial Road naar boven waar een monument staat en wat masten. Vervolgens gingen we tanken (moet ook gebeuren he !) We gingen naar Ocean Beach (Whangararei Heads) Zuid Oost punt van Nieuw-Zeeland. Daar hebben we een beach wandeling gedaan en vervolgens zijn we teruggegaan richting Pataua en onderweg foto’s en film gemaakt natuurlijk. In Pataua was een loopbrug, daar hebben we Collect Call gebeld met Jelle-Geert en ouders van Sibbele. Even wat gegeten en vervolgens gingen we naar Tikipunga waar de Whangarei Falls waren. Een mooi uitzicht.

Daarna zijn we naar het motel gegaan en kwamen we erachter dat we nog wat verder komen namelijk Whale Bay. Dus wij gaan richting de Whale Bay. Hier hebben we spectaculaire kustlijn, hoge rotsen, mooie stranden. We hadden eerst onderweg koffie gedronken in Tatukaka, waarna we naar de Whale Bay gingen. Na de Whale Bay gingen we weer naar huis toe. Onderweg foto en film stops. Thuis gekomen gingen we ons gereed maken voor de pizza Hut. Na het eten hebben we nog wat gewandeld. Daarna richting motel waar we hebben gedoucht en gingen we nacht foto’s maken op de Mt Parahaki (Memorial Road waar het monument staat. Mooi uitzicht natuurlijk…

Mount Parahaki

5 December 2005
Dag : Maandag
Weer : Bewolkt en regen in de morgen 22˚C
Rit : 19 km

Vandaag gaan we boodschappen doen. New World. Daarna gingen we de stad in. Hepke heeft een driekwart broek gekocht. Daarna hebben we de memory stick (inhoud) op CD gezet…Totaal waren dit 3 schijfjes…ongeveer $30 NZD (dollar) De files staan allemaal op CD. We hebben tevens ge-internet (mail check etc.) Daarna hebben we koffie gedronken en div winkels bezocht. Verder nog een boek gekocht en CD hoesjes (harde kaften) We gaan vandaag makkelijk eten. Mc Donalds…

Langzamerhand naar huis gelopen. O ja, ook nog een Gardenia (groot !! ) op de foto gezet. Dit is natuurlijk een boom. Thuis nog een bakkie gedaan waarna we hebben besloten om nog een stukje te gaan rijden. We gingen eerst naar Parahaki, waar aan de voet van de berg een waterval was. Daarna terug en via de memorial drive om het park heen naar A.H. Reed Memorial Kauri Park. Daar hebben we de 1ste kauri bomen gezien. Tevens een 23,8 m hoge waterval bezocht. Terug gegaan via de Abby Caves Road naar de Abby Caves gelopen. 15 minuten lopen naar benden naar de caves en ook weer 15 minuten terug lopen. Daarna naar Whangarei (Motel Six) koffie, douchen eten en film gezien en toen maar eens op bed !

Organ Cave

6 December 2005
Dag : Dinsdag
Weer : Prachtig, 24˚C
Rit : 134 km

Rit van Whangarei naar Paihia. We kwamen ± 14.30 uur aan in Paihia. We vertrokken ñ 08:40 uur uit Whangarei ! Onderweg van Whanagarei naar Paihia hebben we diverse stops aangedaan. Eerst gingen we via Whakapara richting Oakura, onderweg naar Tealbay. Een verlaten Bay was geen kip te bekenen. Terug gereden en daarna naar Helena Bay. Hier idem dito ! Terug gereden en onderweg een kunst gallery bezocht en koffie gedronken aldaar. Via Russel Rd naar Whakapara en gingen we de SH 1 richting Kawakawa. Daar was de hundterwasser toilet. Een van de meest gefotografeerde toiletten ter wereld. Een kunstwerk op zich ! En ja, wij hebben het ook op de foto gezet hoor !!

Daarna gegeten in Kawakawa park en toen onze weg vervolgt richting Paihia. Aangekomen rond ± 14.30 uur waarna we een uitgebreide welkom kregen van Andrew. Daar alles uitgepakt en thee gedronken. Toen maar weer eens voor de verandering boodschappen gedaan in de supermarkt. Wat we de komende 4 dagen gaan doen, moeten we nog even zien. Er is wel veel te doen, daar waren we al achter natuurlijk !

Hundterwasser Toilets of New Zealand

7 December 2005
Dag : Woensdag
Weer : Zo nu en dan een buis, maar ook veel zon, 22˚C
Rit : 86 km

Accommodatie : Bali Hai Motel Paihia

Vandaag hebben we een excursie geboekt voor 8 december as. Deze gaat met de boot van Paihia naar Cape Brett lighthouse. Onderweg ook dolfijnen zien..Maar daarover morgen meer.

We vervolgende onze weg naar de Haruru Falls, 4 km vanaf Paihia. Dit is natuurlijk een waterval. Was wel leuk om te zien, maar het begon ook een beetje te regenen. Daarna gingen we richting Kerikeri. Een kein dorpje waar veel fruitteelt is, advocado’s, kiwi’s etc. Daar hebben we eerst de Rainbow Falls opgezocht. Deze waren ook mooi om te zien. Maar hier rook een beetje motregen. Moet kunnen natuurlijk. Daarna gingen we naar Kerikikeri. Daar hebben we even wat rondgewandeld. We hebben onze auto bij de supermarkt neer gezet waar je ongeveer 1,5 uur kon parkeren. We zijn de winkels even langs gegaan. Niet zo veel bijzonders. Nadien weer richting de auto waar we wat hebben gegeten en gedronken…

In Kerikeri zijn we ook nog naar het oudste stenen huis van NZ gegaan. Alleen maar de buitenkant bekeken en natuurlijk staat het op de foto The Stone House. Vlakbij was een restaurant waar we een bakkie hebben gedaan. Het weer klaarde inmiddels ook al weer op. Na Kerikeri ging de reis naar Opua, de ferry terminal. Hier hebben we wat rondgereden. Je kan hier met de ferry over (auto en al) Na een ijsco te hebben genuttigd ging ons reis verder richting Paihia. We gingen even kijken bij de Stone Church, Hier hebben we ook nog even rondgewandeld..We zijn ook in de kerk geweest. Toen zijn we richting het motel gegaan waar we een thee gedronken. Voor het avondeten staat macaroni op het menu, Left overs from yesterday zullen we maar zeggen. Natuurlijk hadden we veel te veel gemaakt. Maar goed, beter wat te veel dan net iets te weinig he !

Stone Church

Haruru Falls

Kerikeri Missions Station 1822 | Het eerste stenen huis in nieuw zeeland..

8 December 2005
Dag : Donderdag
Weer : Zonnig en wolkenvelden ± 25˚C
Rit : 6 km

We hebben vandaag een excursie gedaan. We vertrokken om 08.50 via Paihia naar Cape Brett en Hole in the Rock met een boot en ook dolfijnen zien zwemmen. Nu maar hopen dat het mooi weer wordt. Van 09.00 tot 12.00 : van Paihia naar Russel en daar nog mensen opgehaald en toen vertrokken we naar Hole in the Rock. Dit was op zich wel mooi hoor. Onderweg hebben we nog dolfijnen zien zwemmen. Staat wel op de film etc.
We waren ongeveer 12.00 uur bij Russel. We zijn toen van de boot gegaan en Russel een bezoek gebracht. We zijn onder andere bij Flagstaff Hill (historic res.) geweest. Natuurlijk hebben we ook koffie gedronken. Daarna zijn we met de ferry terug naar Paihia gegaan. Rond 14.30 uur waren we weer bij Paihia. We zijn ook nog even bij de supermarkt en terug gegaan naar het motel. Om 18.00 uur stonden de aardappels en worteltjes al weer klaar op tafel. O ja we hadden een “Beef Scotch Fillet Steak. Pepper Steak a $7,80”dit is ongeveer € 4,36, dit was natuurlijk wel smullen hoor !!!

9 December 2005
Dag : Vrijdag
Weer : Zonnig en een beetje bewolkt, ± 24°C
Rit : 22 km

Vandaag een rustige dag, een bijkom dag. We gingen naar Waitinga. Daar is het Treaty huis, maar hier zijn we maar 5 minuten geweest. Je moest ook nog een entree betalen a $ 12,- pp om dit te kunnen bekijken. We besloten dit niet te doen. Dan maar ergens een track vinden om wat rond te lopen. We namen de track naar de Harura Falls. Hier zijn we al eens een keertje geweest maar toen waren we er binnen 5 minuten. Maar nu deden we het van de andere kant, ± 1,5 uur lopen en dan ben je bij de Falls. We hebben dit niet tot het einde volbracht. We zijn halverwege weer terug gegaan.

Daarna verder gereden, de Scenic drive op en genieten van de mooie uitzichten die we tegen kwamen. Halverwege dit gingen we ook nog even naar Mt Bledisloe. Hier was ook nog een uitzicht. Mooie foto’s en film gemaakt. Daarna gingen we richting Paihia waar we bij het strand wat hebben gelopen. We hebben daar ook nog wat souvenirs gekocht voor het thuisfront. Moet ook weer gebeuren he !! We zijn we  nog even het internet op geweest. Er waren alleen niet veel berichten. Alleen van pa en ma !!!  Daarna naar het motel gegaan en wat geluierd. Spul vast pakken en rond 17.00 uur zijn we richting het centrum gegaan. Daar hebben we pizza gegeten, en Thai Chicken, large. Was wel erg groot en veel. Daarna nog een nagerecht en toen naar huis waar we hebben gedoucht en film gezien. De laatste spulletjes pakken en toen maar op bed.

Mount Bledisloe | Look out

10 December 2005
Weer : Zonnig met wolken velden, ± 25˚C
Rit : 136 km

Accommodatie : Norfolk motel & campervan park

We hebben vandaag een rit van Paihia naar Awanui. In Awanui zitten Nederlandse eigenaars. Wel leuk. Praat ook lekker makkelijk… We zijn om 08.30 uur vertrokken… Onderweg zijn we naar Whangaroa Harbour gegaan. Dit is natuurlijk een haven. Tot hier heeft Hepke gereden. Van Paihia naar Whangaroa Harbour ongeveer 60 km.

Na deze haven zijn we weer richting Awanui gegaan. Onderweg een broodje gegeten bij Taupo Bay Rd (op de kruising). Daar hebben we natuurlijk ook foto’s gemaakt en film. Er stond een kruis wat een ongeluk moet voorstellen. Er is dus daar iemand verongelukt en overleden. Na de lunch gingen we naar Manganui waar we koffie hebben gedronken en een wandeling hebben gemaakt in Doubtless Bay. Mooie omgeving hoor ! Daarna gingen we naar Coopers Beach. Zeer leuk plaatsje, veel cana’s en andere mooie blauwe bloemen. En mooie stranden natuurlijk. We zijn ook nog naar een heuvel geweest, Oden Hill. Hier waren schotels en masten. We hebben het op de foto gezet natuurlijk. Tevens hadden we een zeer mooi uitzicht over Cooper Beach.

Vervolgens kwamen we bij Cable Beach. Dit was lang zo mooi niet hoor ! Een leuk gezicht waren de wolken. Deze kwamen ineens het land op…terwijl de rest een strakke blauwe lucht was. We zagen de bergen in Cooper Beach en bij Cable Beach waren ze weg. Zie ook de DVD !!

Na de Cable Beach gingen we naar Taipa Beach. Deze beach was ook niet zo mooi. Maar goed, we zijn misschien wel wat verwend onderweg. Het was niet zover meer richting Awanui, ongeveer 15 min later waren we ter plekke. Northfolk Motor Inn (Nederlandse mensen) We hebben een tijd gepraat met de eigenaars over hoe en wat allemaal…en hoe het vergaat in Nieuw Zeeland. Ze zijn hier 3 jaar gelden naar toe gegaan. Het voldoet prima zeggen ze. Ze hebben nog geen heimwee naar Nederland.

Nadat we waren ingecheckt zijn we wat aan het wandelen gegaan. Awanui verkennen (zeer klein plaatsje overigens en lekker rustig) Na de wandeling moesten we nog even wat boodschappen doen, dit kon niet in Awanui maar moest dus in Kaitaia. We zijn rond 17.00 uur weggegaan om even 8 km te rijden voor de boodschappen. We gaan ook uit eten in de Beachcomber. Daarna terug naar het motel en we kregen een melding dat het water bijna op was. De motor om het water op te pompen was kapot en het water liep zo maar weg….Zondag zou het weer gemaakt worden…en dan zouden we weer genoeg water hebben. We hebben tevens een excursie geboekt richting Cape Reinga. Dit is een hele dag….we vertrekken om 09.00 uur en zijn rond 17.00 uur weer bij het motel. We zullen zien, alles is ook afhankelijk van het weer ! Nu mar afwachten dat het mooi weer wordt. Als het al slecht weer zou zijn dan konden we het nog een dag opschuiven, maar we gaan voor de gok !