Home

<< 2016 VakantieWeblog 2018 >>

Gepost op zaterdag 9 september 2017
Reisverslag Portugal -  Vakantie 30 juli 2017 t/m 16 augustus

Fly-drive Portugal: Lagos, Sines, Sesimbra, Ericeira, Nazare, Lousa, Vila Pouca de Aguior, Porto

Vandaag begint onze reis. We vertrekken om ongeveer 00:50 uur uit Drachten. Onze vlucht is om 06:15 uur. We hebben alles zo goed mogelijk ingepakt en de reis kan beginnen. We moeten inderdaad heel vroeg weg, maar dan hebben we in Portugal meer tijd. We rijden eerst natuurlijk naar Schiphol toe waar we onze auto op lang parkeren zetten en dan met bus naar vliegveld. Het was erg rustig onderweg met de auto. We reden zowaar in 1x zonder drukte naar Schiphol toe. De auto even op P3 parkeren en daarna met de bus naar Schiphol toe. Wij moesten naar afdeling 2. Daar aangekomen was de balie nog niet open. Dus wij even wachten, maar al snel konden we in de rij staan. We waren nu als eerste in de rij. Dat gebeurd niet zo vaak.

We moeten in Lissabon overstappen naar een ander vliegtuig. Maar dat gaat vanzelf. Gewoon goed opletten wat ze zeggen. Toen we de tickets hadden gingen we maar de douane toe. Daar even wachten en konden we gecontroleerd worden. Er was niets aan de hand. We moesten wel de laptop etc uit de hoes halen. Maar uiteindelijk is het goed gekomen. We kunnen nu even wat drinken en eten. Zo gezegd zo gedaan en hebben we twee broodjes en een yoghurt smoothie gehad. Waren we wel aan toe. Daarna naar de gate toe en ook hier nog even wachten en na verloop van tijd konden we het vliegtuig ook in. Dat ging goed natuurlijk. We moeten in Lissabon overstappen, zoals we al eerder zeiden op andere vlucht. De koffers worden gelijk door gelabeld naar Faro. Nu maar hopen dat we de koffers straks ook hebben. We komen als het goed is om 08:15 uur aan in Lissabon. Dan hebben we nog even tijd voor de transfer. Het vliegtuig vertrok om 09:45 uur vanuit Lissabon naar Faro. Daar komen we om 10:15 uur aan. Verder lezen ?  klik dan hier

Gepost op woensdag 16 augustus 2017
Groeten uit: Portugal

Gepost op zaterdag 8 juli 2017

Groeten uit:

Rondreis, Flydrive vakantie: Porto Ota, Calvi, Bastia, Aleria, Bonifacio, Propriano en Ajaccio

Vandaag begint onze reis. We vertrekken om ongeveer 02:30 uur uit Drachten. Onze vlucht is om 06:25 uur.

We hebben alles zo goed mogelijk ingepakt en de reis kan beginnen. We moeten inderdaad heel vroeg weg, maar dan hebben we in Corsica meer tijd de eerste dag. We rijden eerst naar Schiphol toe waar we onze auto op lang parkeren (P3) zetten en dan met shuttle bus naar vliegveld. Het was erg rustig op de snelweg naar Amsterdam.

Toen we op Schiphol aankwamen was het er wel een beetje druk. Maar we konden rustig doorlopen naar de bagage drop off. Daarna door de douane heen en daar moesten we zelfs de schoenen uit doen om door het poortje te gaan. De tas nog even gecontroleerd ivm wat elektronica die we in de tas hadden en daarna konden we verder. Toen zijn we naar de gate gegaan waar we nog even hebben gewacht. Toen konden we het vliegtuig in. We zaten op de 1ste rij. Dus dat was wel mooi. De vlucht ging goed, we stegen naar 12 km hoog en 1:45 uur later landen we op het vliegveld Napoléon Bonaparte bij Ajaccio.

Lees verder voor het hele reisverslag en bekijk de vele foto's ? klik dan hier >>

Gepost op vrijdag 16 juni 2017
Nieuwe garagedeur

Verbetering wooncomfort aan eigen woning, geen kanteldeur maar openslaande deuren.
Hieronder een paar foto's van de werkzaamheden.

de oude kanteldeur wordt afgevoerd

daar komt de nieuwe garagedeur

Gepost op donderdag 16 maart 2017

De dag na de verkiezingen 2017 I Gemeente Smallingerland

DRACHTEN – Het CDA is de grootste partij in Smallingerland. De VVD, landelijk de grootste, werd hier de tweede partij, nog ruim voor de SP.

Dat blijkt uit de uitslagen van de verkiezingen voor de Tweede Kamer. De PvdA, bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen nog de grootste partij in de gemeente, zakte nu naar de zevende plaats. De opkomst in Smallingerland was net als elders hoog, 82,48 procent.

Opvallend is dat de vier fracties die nu in Smallingerland het college vormen niet meer de meerderheid hebben. PvdA, SP, D66 en CU komen opgeteld slechts tot 39,4 procent van de stemmen.

Grote blijdschap en diep verdriet op het Binnenhof

Op de ochtend na de verkiezingen komen de Tweede Kamerfracties bijeen om de uitkomst te verwerken. Bij partijen als D66 en CDA is er taart. Andere fracties likken de wonden.

Bij GroenLinks zaten vandaag voor het eerst veertien Kamerleden bijeen. Onder hen ook oud-partijleider Bram van Ojik, die het stokje in mei 2015 overdroeg aan Jesse Klaver, en door diens succes in de campagne nu weer in de Tweede Kamer komt. Volgens NOS-verslaggever Ireen Oostveen was de stemming enorm feestelijk. "GroenLinks wil nu dolgraag meeregeren, maar heeft het met veertien zetels natuur;lijk niet voor het zeggen."

Klaver zei dat de "grootste winnaar" verantwoordelijkheid voelt om mee te gaan regeren, maar dat hij zich niet zomaar zal neerleggen bij een rechtse coalitie. Daarmee doelt hij op de meest genoemde combinatie van VVD, CDA, D66 en een vierde partij. Hij zei dat hij nog mogelijkheden ziet op links, "met onze christelijke vrienden".

Kleinste grootste

Lijsttrekker Rutte van de VVD zei dat hij trots was, maar dat de voorlopige uitslag "ook wel een verplichting" met zich meebrengt. Hij wees er nogmaals op dat de VVD de op-een-na-kleinste grootste fractie krijgt in de parlementaire geschiedenis. "Maar ik leidde ook de allerkleinste grootste fractie, dus we hebben daar ervaring mee." Dat was in 2010. Toen haalde de VVD 31 zetels. De partij staat nu op 33.

Bij de PVV was er champagne, omdat de partij "de tweede partij van Nederland" is geworden. Partijleider Wilders zei dat hij liever de grootste was geworden, maar dat er desalniettemin sprake is van "een geweldige prestatie". Hij is ervan overtuigd dat hij de volgende keer Mark Rutte van de troon stoot. Hij zei het niet chic te vinden dat andere partijen de PVV uitsluiten, ook nu die met 20 zetels als tweede uit de bus komt.

Het was de beste campagne die we ooit hebben gedraaid.
Sybrand Buma (CDA)

D66-leider Pechtold zei ongelooflijk trots te zijn op behaalde resultaat. Zijn partij haalt in de voorlopige uitslag 19 zetels. Pechtold zei meer dan twee smaken te zien voor de vorming van een kabinet. De meest voor de hand liggende is VVD, CDA, D66 en een vierde partij. Maar volgens Pechtold zijn er meer opties. Hij zei dat het overduidelijk is dat de VVD als grootste partij nu de leiding mag nemen.

Ook bij het CDA was het feest. Sybrand Buma kreeg applaus voor de 19 zetels die zijn partij binnengesleept lijkt te hebben. Hij zei tegen de verzamelde pers dat hij het gevoel had dat hij in een andere wereld wakker is geworden. "Het was de beste campagne die we ooit hebben gedraaid", zei hij. Hij spreekt van een enorm sterke positie voor zijn partij, maar op de vraag of hij de macht ruikt, zegt hij: "Nee, ik ruik niets."

Dizzy

Bij de PvdA is de stemming heel anders. Hier is vandaag geen kruimel taart te krijgen. Lijsttrekker Asscher zei dat het voor de hand ligt dat zijn partij oppositie gaat voeren en niet met een verlies van 29 zetels gaat meeregeren. Hij zei dat de kiezers hebben laten zien dat ze boos zijn op de PvdA en dat iedereen nog dizzy is van de klap.

Asscher zei ook dat de PvdA Nederland nog veel te bieden heeft. Hij voelt niets voor de suggestie van PvdA-prominent Rob Oudkerk om de partij na de desastreuze uitkomst maar op te heffen. Na afloop van de bijeenkomst zei hij dat de conclusie voorlopig is dat de fractie zich verantwoordelijk voelt voor het terugwinnen van het vertrouwen.

Thierry Baudet die met zijn Forum voor Democratie voor het eerst in de Tweede Kamer komt, met twee zetels, liep vanmorgen over een zonovergoten Plein voor de Tweede Kamer. Hij straalde om het "prachtige resultaat" dat hij heeft behaald.

Om 14.00 uur gaan alle lijsttrekker bij Kamervoorzitter Arib langs om de volgende stappen te bespreken. De vraag is bijvoorbeeld welke verkenner er moet worden aangewezen. Mogelijk wordt die vandaag al aangewezen.

Gepost op woensdag 8 maart 2017
Beroemde rotspartij Azure Window ingestort

De populaire toeristische trekpleister Azure Window is ingestort. De rotsboog lag in Djewra Bay op het eiland Gozo, onderdeel van Malta. Na dagen van hevige storm stortte de boog vanochtend in zee. Volgens ooggetuigen was het gevaarte binnen enkele ogenblikken verdwenen.

De rotsformatie van kalksteen vertoonde al langere tijd grote scheuren en ieder jaar braken er grotere stukken vanaf. Vanwege instortingsgevaar was het sinds vorig jaar voor toeristen verboden om nog over de boog te lopen.

Trieste dag

Het gat in de Azure Window ontstond door de eeuwen heen door de werking van wind en zeewater. Volgens de premier van Malta hebben verschillende rapporten de afgelopen jaren aangetoond dat de rotspartij zou worden getroffen door "onvermijdelijke natuurlijke erosie".

"Die trieste dag is nu aangebroken", schrijft Joseph Muscat op Twitter. Hij noemt het instorten van de rots "hartverscheurend".

De Azure Window was een populaire bestemming onder toeristen. Daarbij maakten veel mensen een wandeling over de door de natuur gevormde brug. Ook werd de rots steeds vaker gebruikt door 'cliffjumpers'. Op YouTube zijn veel filmpjes te vinden van mensen die illegaal van de rots af duiken.

De rotsformatie heeft in meerdere films en series als decor gediend. Bijvoorbeeld in de films Clash of the Titans (1981) en The Count of Monte Cristo (2002). Ook in de populaire serie Game of Thrones is de boog te zien, tijdens een bruiloft in de eerste aflevering van het eerste seizoen.

De regering van Malta zou niet blij zijn geweest met hoe de crew het gebied had achtergelaten. Vanwege schade die tijdens het filmen was ontstaan aan de Azure Window en de omgeving, was Game of Thrones niet meer welkom voor andere opnames. bron: nosnieuws I reisverslag Malta 2016

woensdag 8 maart 2017 I Azure Window na het instorten van de rots "hartverscheurend".

donderdag 2 Juni 2016 I Klik hier voor reisverslag Malta 2016

de trieste dag is nu aangebroken, toeristen zullen wegblijven...

Gepost op vrijdag 3 maart 2017

Aanpassing pelletkachel

Vandaag heeft de Pelletkachel uit Lemmer een kleine aanpassing gedaan. De kachelpijp is omhoog gebracht en dus niet meer direct vanuit de kachel door de buitenmuur. Nu is het
mogelijk om onze Pelletkachel te voorzien van een buitenluchtaansluiting, dit kan door de eerste opening in de muur. De kachel haalt tijdens de verbranding lucht van buitenaf in plaats vanuit de woonkamer.

Hieronder een paar foto's van de nieuwe situatie of bekijk de
fotosessie van vorig jaar? Klik dan hier

Gepost op zaterdag 18 februari 2017
Vakantie 2017

Wij hebben onze vakanties alweer geboekt voor dit jaar. De keus is gemaakt, we gaan naar Corsica en Portugal. Hieronder de routebeschrijvingen en uitleg. Na de vakanties volgt er natuurlijk weer een uitgebreid reisverslag.

Corsica is een prachtig eiland in de Middellandse zee. Het hoort officieel bij Frankrijk, maar heeft een eigen karakter. Het eiland wordt ook wel Ile de Beauté genoemd en dat is niet voor niets. De natuur is ruig en overweldigend. Je vindt er pittoreske dorpjes en veel mooie baaien met (zand-) stranden. Corsica is bergachtig. Dat maakt het mooi om doorheen te rijden, maar je moet daardoor wel rekening houden met langere reistijden. De meeste wegen zijn bochtig en soms smal. Echt hard zul je niet rijden. Corsica is dunbevolkt, maar wordt in juli en augustus wel overspoeld door toeristen. Met name het zuiden van Corsica is zeer populair. Het beste kun je Corsica daarom bezoeken in het voorjaar of najaar.

De route Corsica is als volgt:

Legende Frankrijk, Corsica Hotel
G =  Propriano  Le Neptune & Spa
H =  Ajaccio  Hotel Le Bella Vista Residence
H =  Ajaccio  Terug naar huis

Portugal is een Zuid-Europees land met een rijke geschiedenis, boeiende cultuur, gevarieerde landschappen en ongerepte natuur. Niet voor niets is Portugal een populaire vakantiebestemming; al is het toerisme pas laat op gang gekomen. Portugal heeft een oppervlakte van 91.982 km2, is 650 kilometer lang en maximaal 200 kilometer breed. Het land heeft 10.707.984 inwoners, waarvan er bijna 3 miljoen in Lissabon en voorsteden wonen. Madeira en de Azoren zijn eilandengroepen die bij Portugal horen.

De route Portugal is als volgt:

Legende Portugal Hotel
J =  Porto Vliegveld  Terug naar huis

Gepost op maandag 6 februari 2017
Tweede Kamerverkiezingen woensdag 15 maart 2017

De Tweede Kamerverkiezingen zijn op woensdag 15 maart 2017. Het zijn reguliere verkiezingen, maar tevens liggen drie grondwetsvoorstellen voor die in eerste lezing zijn aanvaard door beide Kamers. Dat betreft het voorstel over invoering van een correctief referendum, het uit de Grondwet halen van de burgemeestersbenoeming en een voorstel over de staatkundige positie van Caribisch Nederland.

De Kieswet bepaalt dat uiterlijk vijf jaar na de vorige verkiezingen nieuwe verkiezingen moeten plaatsvinden. Die worden overeenkomstig de Kieswet in maart gehouden, tenzij er in die periode andere verkiezingen (voor Staten of gemeenteraden) zijn.

Partijen die willen deelnemen, konden zich tot en met 19 december 2016 laten registreren. De officiële kandidaatstelling was op 30 januari 2017. De huidige Tweede Kamer wordt op donderdag 23 maart ontbonden en daarna treedt de nieuwgekozen Kamer aan.

Tweede Kamer in vogelvlucht

Nederlanders met kiesrecht mogen elke 4 jaar - of vaker als een kabinet valt en er ontbindingsverkiezingen worden gehouden - kiezen wie hen vertegenwoordigen in de Tweede Kamer. De Tweede Kamer vormt samen met de Eerste Kamer het Nederlandse parlement (in de Grondwet Staten-Generaal genoemd). De Tweede Kamer bestaat uit 150 leden. De belangrijkste taken van de Tweede Kamer zijn: het controleren van de regering en het maken van nieuwe wetten. Het kabinet (bestaand uit de minister-president, ministers en staatssecretarissen) wordt niet gekozen. Na de Tweede Kamerverkiezing onderhandelen politieke partijen om een coalitie te vormen die de steun van een meerderheid in de Tweede Kamer heeft.